NKDE

Trinity’s zwaardkastverbetering

Home  >>  Techniek  >>  Onderhoud  >>  Trinity’s zwaardkastverbetering

Trinity’s zwaardkastverbetering

On januari 13, 2010, Posted by , In Onderhoud,Techniek,Uitrusting, With Reacties uitgeschakeld voor Trinity’s zwaardkastverbetering

Geachte Redactie,

Mijn zoon Jaap Roelofs van Terschelling heeft ongeveer drie jaar geleden een derdehands Drascombe gekocht, de Cruiser Longboat Trinity.

Bij het opkalfateren van de boot (gebouwd begin zeventiger jaren) kwam een bekend Cruiser euvel te voorschijn. Het draaipunt van het midzwaard was totaal uitgesleten in de polyester zwaardkast.

Ik heb toen een constructie ontworpen en uitgevoerd welke misschien voor andere Drascombe bezitters van Cruiser- en Open Longboats, Luggers en Dabbers ook interessant kan zijn. De oplossing bestaat uit het maken en plaatsen van een roestvrijstalen voering. Het blijkt een zeer succesvolle reparatie geweest.

Het zwaard draait prima en slaat, bij het totaal ophalen, ook niet meer tegen de polyester voorkant van de zwaardkast aan. Een ander bijkomend voordeel is dat er geen spatwater door de zwaardkast in de kajuit komt. Dit laatste omdat de vrije ruimte aan beide kanten van het zwaard kleiner is geworden.

We hebben de rvs voering door een constructie bedrijf laten maken en het monteren zelf uitgevoerd. Het is geen goedkope oplossing. Roestvrij staal is duur en het arbeidsloon aanzienlijk maar het plaatsen is goed zelf te doen.

De bijlage bevat de tekeningen die bestaan uit een tekening van de zijplaten en twee tekeningen voor de samenstelling van de constructie. Het geheel wordt via de lange gleuf in de kielbalk geplaatst.

Indien er nog vragen zijn ben ik graag bereid om een nadere toelichting te geven.

Met vriendelijke groeten,

Egbert Roelofs
egbert.roelofs@hetnet.nl

Comments are closed.