Trailerkeuze – reacties van lezers

Is het voorafgaande artikel over trailers vroegen we wat gebruikers van hun trailers vonden en dan met name of bij aankoop voor een kantel mechanisme zou moeten worden gekozen. Dit heeft totnutoe vier reacties opgeleverd van respectievelijk de schippers van Longboat Cruiser Seagull, van Coaster Strûner, van Lugger Trizonia en tenslotte van Coaster Rebel. Hieronder treft u ze aan.

Longboat Cruiser Seagull

De familie Van der Haven, schipper van Longboat Cruiser Seagull, schrijft het volgende:

Wij hadden ooit een niet kantelbare, goede trailer. Door de RDW perikelen besloten we een nieuwe Pega te kopen. Ondanks dat we dachten nooit een kantelmechanisme nodig te hebben op aanraden van de importeur toch de kantelbare uitvoering aangeschaft.

Nu, een paar jaar en veel kantelervaringen verder is ons standpunt: nooit meer iets anders, de boot ook niet trouwens. Ja, inderdaad, onder goede omstandigheden gaat het lanceren van het schip prima zonder kantelen. Maar is de boot vol met vakantiespullen of wordt Seagull onder ongunstige omstandigheden te water gelaten, dan maakt kantelen het verschil tussen net wel te water of met gemak te water.

Een voorbeeld van een moeilijke helling is die bij Den Oever aan de Zuiderhaven. Het laatste stuk van de helling is daar, zeker bij laag winterpeil, nagenoeg vlak. Zonder kantelen betekent dat de boot van de trailer afgeduwd moet worden. Als alle rollen in goede conditie zijn lukt dat ook (net) wel. Zijn ze dat niet (meer) dan wordt het, zoals bij ons één keer is gebeurd, anker in het water uitlopen, aan het hek vastmaken en dan de trailer met de auto
onder de boot vandaan trekken.

Nu hebben wij een kanteltrailer. De laatste keer was ik alleen in Den Oever. Je kunt de boot dan niet van de trailer afduwen of moeilijk. Ik til Seagull dan aan de voorkant wat omhoog of ik zet de bagage zo naar achteren dat de boot zelf kantelt en voilà: je eigen helling, waar je bootje vanzelf afrolt.

Een ander voorbeeld. Bij ons thuis hebben wij een geïmproviseerde helling. Met onze oude trailer was de procedure altijd de boot losmaken van de lier en dan samen hard duwen. Langzaam zakte de boot dan het natte in, (toen de achterste rol versleten was werd het héél hard duwen).

Bij het ophalen van de nieuwe trailer lag Seagull thuis te water. De gloednieuwe kar ervoor gezet en de boel omhoog gelierd. Dat ging opvallend gemakkelijk. Toen de boot op de trailer stond maar even geprobeerd of lanceren ook zo gemakkelijk ging. En jawel, natuurlijk vergat ik de slinger te blokkeren, en met een ongekende snelheid en een forse plons verdween ons geliefde bootje roekeloos snel het water in… Wellicht is dat het enige “nadeel” van een goede trailer.

In één woord: neem die extra euro‘s maar voor lief, je zult er geen spijt van hebben!

Albert, Anita, Anna van der Haven
Longboat Cruiser Seagull

Coaster Strûner

Dirk Branbergen, schipper van Coaster Strûner, bericht het volgende:

Leuk weer de foto te zien hoe wij onze Strûner in Harlingen met de kanteltrailer de kade op trokken. Ik vind het een fantastisch mechanisme. Bij een gewone helling is het niet nodig. Daar heb ik ook geleerd om het maar niet te gebruiken – zodat ik niet vergeet die fixatie knevel weer vast te zetten.

Een andere ervaring is misschien ook goed te melden aan trailer-gebruikers. Vorig jaar kreeg ik een klapband met de trailer op een vierbaansweg. Het gehele loopvlak van de band lag honderd meter terug op het zoab. De wielkast was flink ingedeukt, de spatlap verdwenen, een lampje kapot, Strûner gelukkig onbeschadigd.

Het was een behoorlijke geweldsexplosie. Ik kon al hobbelend goed aan de kant komen. Gelukkig had ik een reserveband. Maar ik had wel de Wegenwacht nodig om hem eronder te krijgen. Zo‘n geladen trailer krik je niet gemakkelijk op met de autokrik. En de wielkast moest met een paar hamertikken uitgeklopt worden om verder te kunnen. De band had nog een uitstekend profiel, maar was wel 10 jaar oud.

En dat is de les: een trailerband blijft er lang prima uitzien door de beperkte kilometers die hij rijdt, maar het rubber heeft het na pakweg 5 jaar (volgens de garageman) wel gehad. En dat geldt met name wanneer de band normaliter in de zon staat (zoals in mijn geval). Daardoor ontstaat een toenemende kans op een klapband. Het stuit tegen de borst om een goed uitziende band te vervangen, maar het lijkt toch wel wijs. De codes op de zijkant van de band geven de exacte productie datum van de band aan.

Dirk Branbergen
Coaster Strûner

Lugger Trizonia

Gijs van Kemenade, schipper van Lugger Trizonia, schrijft:

Al 27 jaar heb ik met enige regelmaat een boot achter mijn auto.

Veel gedoe met lagers die nadat ze in het zoute water waren geweest, flink schoongemaakt moesten worden. De ene keer spoelde je met zoet water, de andere keer haalde je het wiel tot de lagers uit elkaar. Opnieuw invetten etc. Soms was je wat minder attent en dan hoorde je weer dan schurende geluid van de kapotte lagers. We zijn eens na een zeer lange rit met dubbel gebroken lagers thuisgekomen.

Sinds 2004 heb ik een kanteltrailer zonder van die lastige klussen. De lagers van de kanteltrailer zijn nog nooit in het water geweest, dus de aanhanger levert geen rijproblemen op. Verder kan ik me helemaal vinden in een eerdere opmerking dat je altijd een stukje helling bij je hebt.

Gijs van Kemenade
Lugger Trizonia

Coaster Rebel

Coaster Rebel ligt op die heerlijke oranje polyurethaan rollers, ze gaan als de brandweer waardoor ik er zelfs nooit aan gedacht heb de kantelfunctie te gebruiken.

Zelfs in Den Oever hebben wij geen enkel probleem. Deze rollers zijn ook nog eens door Drascombe Nederland zo gefreesd dat de kielbalk er strak in past en het schip tijdens het lieren lekker op koers blijft.

Een volgende keer gaan wij zeker de kantelfunctie eens uitproberen om nog meer te genieten van onze MEGAPega.

Elbert de Beus
Coaster Rebel