Trailerkeus

Geachte Redactie,

Misschien is het volgende de moeite van het plaatsen waard.

Ik kan (nog) niet veel bijdragen aan de ervaringen over het traileren, heb het zelf nog maar een keer of zes uitgevoerd en daarbij altijd gekanteld. Waarom niet als we de mogelijk hebben en ik leef in de veronderstelling dat het lieren dan minder krachtsinspanning vraagt. Misschien is dit niet zo, tot nu toe gaf dit geen centje pijn.

Wat me deed besluiten even te reageren is de reactie van Coaster Strûner wat betreft de conditie van de banden en trailer. Omdat mijn auto zich er weinig van aantrekt om dat kleine beetje gewicht voort te sleuren heb ik de neiging vaak te hard te rijden. Gelukkig is in Nederland per 1 april 2009 de maximum limiet opgetrokken naar 90 kilometer per uur waardoor de bekeuringen iets goedkoper werden. Mijn gemiddelde kruissnelheid is meestal 100, dan blijven de eventuele sancties te overzien. Voorwaarde vind ik wel dat de trailer in top conditie is.

Zodoende kwam ik ooit al eens op de website van TüV-NORD terecht. Daar vind je bij keuringen en Tempo 100 ontheffing hoe je de leeftijd, loadindex en snelheid codering van je banden kan achterhalen. En mocht je veel in Duitsland reizen waar de limiet nog steeds op 80 kilometer per uur staat dan vind je hier de manier om legaal 100 te karren. Mijn Pega trailer voldoet standaard aan de hiervoor gestelde eisen.

Wat ik me nog wel eens afvraag is of ik niet het maximaal toegestane laadvermogen van mijn Pega ZB1150/600 comfort met een volgepakte Seahorse overschrijd, om hier uitsluitsel over te verkrijgen zal ik hem eens een keer wegen.

Paul den Toom

Coaster Seahorse

Naschrift:

Weging leidde met alles er op gereed voor afvaart, inclusief roer, ankergerei, bbm, reservetankje, rondhouten en zeilen tot een gewicht van 1120 kilo (58-WD-KJ). De accu zat er ook in (en de kaas + resterende drank!)

Toelichting Redactie

Ruim op tijd voor uw 2010 en mogelijk zelfs 2011 plannen wellicht een handige tip voor Drascombevarenden die ook de warmere en hoger gelegen vaargebieden van Europa opzoeken.

Het 90 kilometer gebod voor personen- en bestelauto‘s met aanhangers is in Nederland misschien nog enigszins vol te houden, maar zelfs dan wordt je ingehaald door alle vrachtwagens die officieel echt maar 80 kilometer per uur mogen rijden.

In België mag je 120 en in het Verenigd Koninkrijk 96, op de autoroute in Frankrijk bij goed zicht en droge weg zelfs 130, maar de lange, eindeloze Duitse Autobahn en de autosnelweg naar verre bestemmingen staat maximaal 80 kilometer met schip op kar toe.

Er blijkt echter al in 1998 een ontsnappings route gecreëerd die ook voor buitenlandse verkeersdeelnemers in Duitsland toegestaan is. Ze staat bekend als de Tempo 100 Genehmigung.

Indien de boottrailer met trekker aan bepaalde eigenschappen voldoet is via het Nederlandse bedrijf Dekra Keuringen B.V. te Uden voor 109,- euro (anno jan.2010) de Tempo 100 keuring aan te vragen. Deze keuring, inclusief een bezoek van een Nederlandse keurmeester op een door u aan te geven locatie, het administratieve traject bij de TüV in Duitsland alsmede het thuissturen van de papieren en de Tempo 100 sticker neemt ongeveer twee weken in beslag. Indien de keuring onverhoopt geen goedkeuring oplevert wordt er niets berekend!

De schippers die wij spraken hebben hun Pega trailers onder Drifter 22 (ZB2300/600) en Coaster (ZB1350/600) aangeboden, deze werden zonder enige aanpassing goedgekeurd. De procedure werd snel en efficiënt afgewerkt, de bescheiden correct thuisgezonden en de ontheffing blijft geldig zolang de kar aan de eisen (voornamelijk de bandenleeftijd: minder dan zes jaar) blijft voldoen.

Mocht u (in Duitsland) toch altijd al sneller rijden dan de toegestane 80 kilometer, het verschil tussen de hoge Duitse – contant af te rekenen – bekeuring bij 80 – 120 of 100 – 120 kilometer is op deze manier al snel terug verdiend.