Maststrijkinstallatie

Geachte Redactie,

Op het website forum van de Britse Drascombe Associaton staat sinds kort iets over een maststrijkinstallatie van een Coaster. Ian Lythgoe vraagt hoe je in je eentje de hoofdmast kunt zetten en strijken vanuit de kuip. Onder andere Tom Colville reageert dan dat er sommige Hollandse boten zijn die gebruik maken van een talie met een blok in de masttop en een blok bovenaan het voorstag. Het halende part loopt dan langs de mast naar het dek.

Op mijn Cruiser Longboat heb ik een talie tussen het voorstag en het boegbeslag op het neusje van de boot (zie foto’s). Dat was al zo toen ik haar twaalf jaar geleden kocht. Ik dacht toen dat het een standaard uitvoering was. Maar sindsdien heb ik een dergelijke inrichting nooit bij een andere Drascombe gezien.

Kennelijk heeft de eerste eigenaar, een oudere dokter uit Leiden, van wie ik de boot kocht, dit zelf aangebracht, c.q. laten aanbrengen. Ik moet zeggen: Het werkt tot nu toe perfect.

Mijn boot staat normaliter thuis op de trailer en ik laat haar elke keer via een of andere helling te water. Dit houdt in dat ik haar telkens moet op- en aftuigen. Inmiddels heb ik al honderden keren de mast gezet en gestreken, alleen, vanuit de kuip, ook in (matige) zeegang. Regelmatig controleer ik alle sluitingen en blokjes, geen slijtage.

Het halende part van de talie (voorgerekt 8 mm) loopt vanaf de boeg, over het dak van de hut naar een klamp op de achterkant van het dak. Onderdeks heb ik de bevestiging van de nylon klamp (alle klampen daar) verstevigd met een strook watervast hechthout. De talie zelf heb ik al tweemaal vervangen in de afgelopen jaren, uit voorzorgoverwegingen.

Tot zover mijn oplossing om single handed de hoofdmast te zetten, c.q. te strijken. Wellicht dat iemand hiermee zijn of haar voordeel kan doen.

Vriendelijke groeten,

Jan Best

Cruiser Longboat Ichtus