Kuiptent voor een Drascombe

Beste Antoine,

Ik heb je Email adres van je broer gekregen die ik op de afgelopen “droge” Drascombe bijeenkomst sprak. Eind vorig jaar heb ik een Lugger kunnen overnemen. Wij willen ook een aantal dagen achterelkaar met de Lugger erop uit kunnen trekken (misschien ook meedoen aan de Hemelvaart waddentocht) en daarvoor is een goede beschutting (buiskap) en kuiptent noodzaak. Als je de tijd vindt kun je me dan iets vertellen over jouw ontwerp voor de Longboot. Bevalt het in de praktijk? Wat zijn ongeveer de kosten. Wat zijn dingen waar je op moet letten etc. Het heeft allemaal geen echte haast. Ik begrijp dat je nu een bimini of zoiets aan het ontwerpen bent tegen de zon op Corsica. Het zou leuk zijn als wij elkaar spreken op een van de Drascombe bijeenkomsten.

Vr. groet. Rob Moot

Ha Rob,

Volgend op de eerder mail stuur ik je hierbij een beschrijving van mijn opzet, een alternatieve benadering op basis van een Lugger van de broer van Chris van den Broek en de standaard oplossing.

Op Navis Longboat heb ik gekozen voor een tent voor de voorhelft en een tweede deel voor naar achteren. Mijn voorkap ligt, wanneer ongebruikt, bakboord voor op het dek in een foudraal die hem beschermt tegen zonlicht en borgt aan de boot. De achterkant ligt voor aan stuurboord op dek, beschermd en geborgd.
De buizen zijn van buigbaar waterleiding pijp materiaal. Ik zet de voortent op door de buizen te rond te buigen en tussen de boorden te klemmen – à la de Engelse dektent. Er is dus geen klapmechanisme. Stevigheid krijgt het geheel door een vette flap om de mast en spanning op het doek m.b.v. T-Nanx drukknopen op de zijkant de boot en een lijntje naar de top van de druilmast (optioneel). De voorkant is dubbel uitgevoerd:

1. Doek loopt over het voordek langs de waterkering;
2. Doek wordt vastgedrukknoopt op de mastdoft.

Zodoende is de opening tussen nagelbank en voordek, weet niet of jij die hebt, helemaal afgesloten en kan ik tochtvrij in de boot zitten en ook slapen. Ik ga je niet vertellen wat ik er voor heb betaald want daar schaam ik me nogal voor. Deze exercitie is in ieder geval niet voor herhaling vatbaar!

Een broer van Chris van den Broek (Coaster Olle, e-mail: chrisvandebroeck@planet.nl) vaart met een heel mooi licht tentje dat naar ik meen is gemaakt van een standaard koepeltentje. Weegt niets en neemt geen ruimte in beslag. Wat doe je als het waait dat het rookt? In die boot is ook een heel riante slaapgelegenheid gemaakt – voor één persoon, echt heel riant. Zie ledenlijst of e-mail voor adres en nummer eigenaar.

De Engelse tent is heel stevig en stijf – klappert daardoor minder. Hij is gemaakt van een zware uitvoering van dat Engelse jagers jassen spul en dus gewichtig. Is wel uit één stuk gemaakt hetgeen het opzetten nogal tot een gedoe maakt en de hele boot zit dan ook meteen pot dicht. Ik vond dat ongewenst toen ik er mee voer. Bovendien vond ik dat ene stuk te groot om handig op dek op te bergen, in de kuip wilde ik het niet hebben omdat mijn kinderen daar met van alles en nog wat bezig zijn.

Ik denk zelf dat de beste en goedkoopste oplossing is, het kopen van een Engelse tent en hier aan te laten passen bij een zeilmaker – deelbaar laten maken, opberg hoezen, nagelbank afsluiting er op enzo. Ik heb een fortuin aan mijn op maat gemaakte tent uitgegeven (werkelijk belachelijk) en als ik het over zou moeten/kunnen doen zou ik het op die manier aanpakken. Tent uit Engeland en dan hier laten aanpassen aan mijn wensen.

Vragen die je moet beantwoorden:

  • Wat wil ik met mijn tent – alleen slapen of ook beschutting voor anker of zelfs koffie onderweg? Indien meer dan alleen slapen – zorgen dan dat-ie deelbaar is;
  • Hoe zorg ik voor een tochtvrij onderkomen voor de nacht – of is dat niet relevant omdat je nooit op de boot slaapt;
  • Waar ga ik ‘em gebruiken – een Wadden tent of een Randmeren tent is een andere tent dan een tent voor op de Loosdrechtse plassen;
  • Hoe vaak zal ik hem gebruiken;
  • Hoe lang moet hij mee gaan en hoeveel kan/wil ik nu besteden;
  • Hoe bescherm ik hem tegen zonlicht als ik ‘em niet gebuik – uv veroudert dit soort doek heel erg snel;
  • Hoe maak ik hem vast aan de boot tijdens de vaart – denk aan foudraal op dek waarbij die foudraal zelf met drukknopen aan de boot vast wordt gezet;
  • Wie gaat de tent opzetten als jullie varen;
  • Moet het opzetten snel kunnen of is snelheid niet van belang – ik heb gezegd dat voor mijn voortent snelheid van belang is maar dat dat voor de achtertent niet belangrijk was;
  • Wat doe ik als ik ‘em verlies – heb ik dan zulke goede zeilkleding dat dat wel oncomfortabel maar niet levensbedreigend (ik bedoel onderkoeling) is;
  • Bevestig ik ‘em aan de boot – binnen de boorden of op de zijkant;
  • Aanverwant – hoe houd ik mijn spulletjes droog. Zelf heb ik voor dat doel in verschillende maten van die wit/rode zuurkooltonnetjes gekocht;
  • Aanverwant – hoe kook ik. Zelf gebruik ik een primus – een acquired taste maar ik zou niet anders willen. Maar als ik een koepeltentje heb zijn de steekvlammen uit de primus niet acceptabel want dat doek gaat meteen in de hands;
  • Aanverwant – hoe laaf ik mezelf tijdens de vaart. Denk aan opbergsystemen met bijvoorbeeld de verrijdbare kratjes van Blokker en hoe haal ik die voorgaats als ik ze onderweg nodig heb. Pannetjes, bestek en serviesgoed. Vaste voorraad kruiden en broodbeleg dat altijd aan boord is;
  • Aanverwant – wat doe ik in noodgevallen, lees omslaan- wat heb ik dan nodig. Denk aan puts, handdoek, vuurpijlen, gsm in waterdichte hoes, reddingvest, goede zeilkleding en controleer het drijfvermogen in de boot en vul dat eventueel aan. Wat verlies ik dan aan spulletjes. Zit mijn mooie dure tent daarbij of zit die aan de boot vast;
  • Aanverwant – hoe vind ik de weg. Kaarten, kompas of doe ik maar wat – wat ik doe… .

Wat iedereen je ook vertelt – uiteindelijk moet je je met jouw oplossing tevreden voelen en when the shit hits the fan moet jij met jouw oplossing uit de voeten kunnen. Er is dus geen kant en klaar antwoord en je moet ook niet verwachten dat je alles in een seizoen op orde zult hebben. Dat duurt echt wel even. Ik heb in ieder geval (nog) niet alles op orde.

Ik wil graag met je meedenken en als je meer informatie nodig hebt, moet je nog even wat laten horen. Zal je nog mijn opdracht aan mijn zeilmaker sturen maar die kon ik even niet zo snel vinden. Dat volgt dus nog.

Tot horens,

Antoine Maartens
Navis Longboat