NKDE

Kapot roerlager en andere Malmok perikelen

Home  >>  Techniek  >>  Onderhoud  >>  Kapot roerlager en andere Malmok perikelen

Kapot roerlager en andere Malmok perikelen

On januari 13, 2010, Posted by , In Onderhoud,Techniek,Uitrusting, With Reacties uitgeschakeld voor Kapot roerlager en andere Malmok perikelen

Geachte leden,

Bij deze mijn Drascombe verbeteringen: sinds 1991 vaar ik de Cruiser Longboat Malmok, één keer meegeweest op Waddenweekend vanuit Lauwersoog.

Kapot roerlager. Doordat het hout onder de roerbun verpieterd was, heb ik de kielbalk (twee bouten) losgemaakt en voor de bun schuin naar voor afgezaagd. Nu met twee moeren en boutjes van koper door en door het plaatje weer vastgezet. Met polyester vast zetten is niet hufterproof maar een Engelse methode. Met een nieuw stuk hardhout (teak of merbouw) de kielbalk weer gemonteerd. Kun je op de trailer doen door de boot wat op te krikken.

Ik had lekkerij ter plekke van de as van het midzwaard. Dit bleek met wat polyester vastgezet te zijn en is gaan lubberen. Heb aan beide kanten van het asje een rvs draadeind gelast. Aan de buitenkant van de zwaardkast heb ik aan beide zijden rvs platen, steunend op de bodem van de vloer, gezet met een asgat en afgedicht met Sikaflex. Pas na drogen moeren stijf aandraaien. Van de omhulling van zwaardkast heb ik wat weggezaagd.

Dan over de condens in de kajuit. Sommigen hebben de binnenkant van de kajuit bekleed met een vinyl. Leg je kuipzeiltje ‘s avonds maar over de kajuit en je hebt geen last meer, bovendien bedek je de raampjes zodat het lekker donker is binnen.

Trailerperikelen. Mijn Engelse Snipe trailer voldeed me prima, oerdegelijk, eenvoudig. Ben er onder andere mee naar de Lymffjord in Denemarken geweest. Op het frame zat een merkplaatje ‘max 500 kg’. Door de nieuwe regelgeving nieuwsgierig geworden heb ik de boot gewogen, zonder motor 590 kilogram, trailer 230 kilogram. Heb een afspraak gemaakt bij de RWD in Heerenveen voor een keuring. Zij hadden geen registratie van Snipe trailers. Ben zonder kosten naar huis gestuurd om een as-garantie van Snipe te krijgen. Er moest een nieuwe koppeling op, er moeten witte lichten aan de zijkant op, en een zijafscherming.

Via info@snipetrailers.com (fabriek bestaat nog steeds) contact, maar nooit bericht terug. Dat schoot niet op. In 2003 bij Theo Stet in Heerhugowaard een Kalf-trailer gekocht met een maximum aslast van 1.050 kilogram voor 2.200,- euro. De oude trailer met spijt achteraf voor te weinig geld (200,- euro) achtergelaten.

Ik hoop dat jullie hiermee iets kunnen, je kunt altijd contact opnemen voor details.

Wytze Berghuis, Drachten

Cruiser Longboat Malmok

Comments are closed.