NKDE

Eindelijk: Droge zwaardkast op Cruiser en Longboat

Eindelijk: Droge zwaardkast op Cruiser en Longboat

On januari 12, 2010, Posted by , In Techniek,Uitrusting,Zeemanschap, With Reacties uitgeschakeld voor Eindelijk: Droge zwaardkast op Cruiser en Longboat

In de periode 1978 – 1991 heb ik met veel plezier een Drascombe Longboat Cruiser gevaren, voornamelijk op IJsselmeer en Waddenzee. In die tijd stopten Drascombevaarders op ruimer water de zwaardkast vaak dicht met handdoeken of wasgoed om het spatwater (want meer is het niet) tegen te houden. Op zoek naar een betere oplossing kwam ik op het spoor van een gewapende teflon strip die destijds (rond 1980) van de rol werd verkocht door de firma Imhoff, Leimuiderdijk in Weteringbrug Z.H. Dit materiaal is wat wit van kleur en halftransparant (je kunt de wapening duidelijk zien) en heeft als kenmerk dat het enorm sterk en slijtvast is plus dat het steeds zijn oorspronkelijk vorm weer aanneemt. De prijs lag in de orde van grootte van een tientje.

Ik weet niet of dit hetzelfde materiaal is als de eerder genoemde zwaardbeschermingsstrips van Belship (speciale polyester afsluitstrip in tape vorm voor zwaard- en roerkasten van open wedstrijdboten en surfplanken red.), maar de strip van Imhoff heeft tenminste tien jaar perfect gedaan wat het moest doen: water tegenhouden. Het geheim is een goede montage van de dunne (0,5 – 1 mm) maar zeer stugge strip (dus geen strips zoals u schrijft). Hierbij moet de boot zo op tonnen of een bok staan opgesteld dat het zwaard vrij op en neer gehaald kan worden.

Omdat de Drascombe een uitwendige teak kielbalk heeft (ca. 7,5 cm breed) waarin een sleuf (ca. 2 cm breed) is uitgespaard voor het gegalvaniseerde stalen zwaard (ca. 10 mm dikke plaat) heb ik dat als volgt opgelost.

Neem een aluminium strip (zeewaterbestendig is natuurlijk het beste, maar ik gebruikte gewoon aluminium) van 3 of 4 mm dik, met de lengte van de zwaardsleuf plus 80 – 100 mm overlap voor en achter, en een breedte van 60 mm (dus ongeveer even breed als het vlakke deel van de kielbalk). Meet de zwaardsleuf op en zet de maten zo over op de alu strip dat de sleuf aan alle kanten 1 mm ruimer is (het teflon mag niet gaan knakken) en zaag de sleuf uit met een speciaal alu-zaagje op de decoupeerzaag. Boor en verzink de gaatjes voor kleine rvs-schroefjes met een onderlinge afstand van ca. 80 mm en wat meer aan het begin en eind. Werk de alu strip af met een vijl, een dremel o.i.d.

Leg de aldus bewerkte alu-strip op de teflon strip en snij de buitenkanten gelijk met een scherp Stanley mes. Maak vervolgens een rechte snee exact (gebruik de alu strip als snijlineaal) in het midden van de teflon strip ter lengte van iets meer dan de zwaardsleuf. Maak tenslotte – en dit is het geheim van een goede werking – drie dwarssneetjes van ca. 12 mm (dus 6 mm. aan weerskanten van de lange snee): een aan het begin, een aan het eind en een zo’n 15 mm na het punt waar de achterkant van het zwaard in volledig neergelaten stand uit de kielbalk komt.

Monteer het geheel in natte antifouling of met kit en probeer het zwaard op en neer te halen. Op het droge maakt dit geen aangenaam geluid, maar in het water zul je dat niet merken. Probeer het zwaard op zijn eigen gewicht te laten zakken. Als dat niet lukt moet je de dwarssneetjes een heel klein beetje groter maken, maar niet te veel want als het zwaard te soepel beweegt sluit het teflon niet meer af. Als ik me goed herinner ging het zwaard de eerste maanden iets moeilijker op en neer, maar daarna heeft het bij mij probleemloos gewerkt tot ik Windward Bound met pijn in het hart verkocht.

Ik zou het aardig vinden t.z.t. te horen of deze tip heeft gewerkt. Veel succes!

Met vriendelijke groeten,

Henk van der Sluijs

Comments are closed.