Droge zwaardkast voor Cruiser- en Open Longboats

Een terugkerende vraag op de werf is die naar het verschil in zwaard kast constructie van Cruiser- en Open Longboats ten opzichte van de Coaster.

In het kort is de Coaster kast hoog, smal en dicht tegenover die van de Longboats laag, breed en open.

Constructief gezien is de laatste een stuk steviger, die zie je nimmer bewegen op ruime koersen en zal, behalve bij het haast onvermijdelijke uitlubberen van de zwaardpin dan ook nooit gaan lekken.

Echter, een nadeel is het open karakter van de kast waardoor er, vooral op aan de windse koersen bij elke golf een bodem van een kopje water naar binnen slaat. Dat lijkt wellicht niet zo, maar schijn bedriegt. De Longboat zwaardkast bestaat namelijk uit twee schalen, de buitenste die je ziet en de binnenste die aanmerkelijk lager en, zo mogelijk, nog opener is. Daar klotst het water in ruste net ónder de waterlijn maar aan de wind vrolijk óver de rand.

Bij tot boven hun Plimsoll merk beladen schepen of bij veel over genomen en binnen gekomen water komt de boot nog dieper te liggen waardoor het via de binnenste zwaardkast ‘vol lopen’ steeds sneller gaat.

De schepen lijken daarop ingesteld want zijn uitgerust met de charmante doch bij massief water beperkt effectieve Henderson Chimp Mk1 bilge pomp. ‘Bijhouden’ is daarmee het beste devies.

Hoewel in Engeland de oplossing voor inkomend zwaard water gevonden werd door wat harige tochtwerende strips op of onder de zwaardkast afdekplaat te monteren levert dat een gewaardeerd doch slechts psychologies effect op: het water treedt nu in ieder geval buiten zicht naar binnen.

Begin tachtiger jaren werd dit verschijnsel in Naarden aangepakt door Henk van der Sluijs onder zijn Cruiser Longboat Windward Bound. Naar zijn bevindingen werd onder Navis Longboat een soortgelijke voorziening aangebracht die uitstekend functioneerde. Navis lag in Edam, werd veel getrailerd en voer zowel met gezin in de zomer als met opstapper in november op het wad waar ze regelmatig droog viel.

Deze zomer zijn we aan een verbeterde versie gaan werken met als doel een kant en klare, door eigenaren zelf te monteren oplossing aan te kunnen bieden.

Het resultaat is een drie millimeter dikke rvs 316 lijst met 36 verzonken schroefgaten. Tussen kielbalk en deze lijst wordt een zelfsmerende, olie- en zeewater bestendige, vezel versterkte pur strip van 1 millimeter gemonteerd. Deze strip is taai doch zeer flexibel en kan met het steken van het zwaard honderdduizenden keren op en neer bewegen. In de pur strip zijn 36 corresponderende schroefgaten geponst.

Door dwarse inkepingen in de strip en de wet van de communicerende vaten kan de bilgepomp, die in de zwaardkast loost, haar water daar normaal kwijt. Ook shingle, schelpen, zand, klei en modder hebben geen invloed op de ongehinderde werking van het zwaard.

De rvs strip is industrieel gesneden en handmatig afgewerkt waardoor elke strip identiek is en schroef gaten steeds op de zelfde locatie zitten. Met afwijkende maten van zwaard openingen in slijplijsten alsmede met verschillende staten van onderhoud is in het ontwerp rekening gehouden.

Het pakket is kant en klaar leverbaar, inclusief rvs schroeven en doe het zelf suggesties. Indien gewenst is montage natuurlijk ook op de werf in Huizen mogelijk. Af-werf kosten voor het complete pakket zijn 275,- euro inclusief BTW.

DRASCOMBE NEDERLAND, december 2006