NKDE

Brief van Leendert de Wild

Brief van Leendert de Wild

On januari 12, 2010, Posted by , In Overig,Techniek,Uitrusting, With Reacties uitgeschakeld voor Brief van Leendert de Wild

Elke keer kijk ik weer met belangstelling uit naar de nieuwe BaD. Daar ik nu twee seizoenen rondgetourd heb in mijn Open Longboat, leek het mij niet slecht om enkele van de wijzigingen, die ik uitgevoerd heb aan mijn boot, mee te delen aan mijn clubgenoten. Misschien zijn er enkele suggesties bij, welke eventueel de moeite waard zijn om geplaatst te worden in de Volgende BaD? Ik heb geen vaste ligplaats, dus moet ik elke keer op een trailerhelling de boot in- en uit het water halen en hem op een trailer mee naar huis nemen.

Maststrijken:
Ik vond het altijd nogal lastig om de mast alleen of zelfs met twee man overeind te zetten. Daarom heb ik zelf een maststeun gemaakt welke dit werk aanzienlijk makkelijker en vlugger laat verlopen. De hele maststeun is gemaakt van gewoon staal, en het gehele ding heb ik later laten galvaniseren. Aan de boot zelf is hiervoor niets veranderd, alleen van de mast is een stuk afgezaagd. De constructie blijkt uit bijgevoegde tekeningen. De masttop steekt in gestreken toestand ca. 10cm. buiten de boot, wat niet bezwaarlijk is. Verder verdient het aanbeveling om een losse steun te plaatsen,in de houder van de bezaan, zodat de mast in gestreken toestand horizontaal komt te liggen, waarbij hij tevens als ondersteuning voor een dektent kan dienen.

Motorbesturing:
Het manoeuvreren op de motor,ging ook niet al te best. Hiervoor heb ik met wat staaldraad en 4 blokjes de motor bestuurbaar gemaakt door middel van de helmstok. Aangezien ik elke keer het roer eruit moet halen dient de verbinding met de helmstok gemakkelijk losneembaar te zijn. Door de staaldraad achter de vork te haken en de oogjes achter de haken op de helmstok te pikken, worden door de helmstok naar beneden te duwen de draden automatisch gespannen en op spanning gehouden door de spanveeerconstructie op de motor. Bij het varen op de zeilen worden de draden losgepikt zodat er geen enkele bemmering optreedt in het gebruik van de helmstok. De motor is voorzien van afstandbediening, zodat ik nu de boot prima onder controle heb bij afmeren e.d.

Trailerbalans:
Doordat de motor aan de boot blijft zitten was de balans van de combinatie trailer- en boot ver te zoeken. Daarom heb ik de as van de trailer wat naar achter gebracht en de boegsteun wat naar voren, zodat ik nu weer een kogeldruk op de koppeling heb van ca. 35kg. Verder heb ik ter versteviging van,de trailer twee stangen aangebracht die de as precies haaks onder de trailer houden. Dit was voordien wel eens anders.

Versteviging wandputtings:
De bevestiging van de ogen, waarmede stagen aan de boot vastzitten heb ik ook wat veranderd. Het is mij n.l. een keer overkomen, dat bij windkracht 6 het bakboord oog finaal uit het dek werd gerukt. Dit was niet zo’n plezierige ervaring! De ogen zaten voordien in het dek bevestigd met een ringetje en een moertje. Dit was blijkbaar veel te weinig om de optredende krachten op te vangen. Ik heb daarom de korte U-bouten vervangen door wat langere, die onder dek tegengehouden worden door een hechthouten plank van 10mm dik en een koperen plaat, welke de druk voldoende verdelen om geen verrassingen meer op te leveren. Er dient op gelet te worden, dat het hechthouten plankje zover tegen de zijwand van de boot zit, dat de opwaartse druk wordt opgevangendoor de onderkant van de opstaande binnenwand. Ook verdient het aanbeveling om tussen plankje en dek wat vulstof te doen. (Polyester- of staalplarnuur).

Beugel midzwaard:
De beugel aan het midzwaard heb ik ca. 10cm. verlengd, omdat in de oude toestand het bovenste blokje nogal eens vastliep in de gleuf van de zwaardkast.

Ik hoop U met een en ander van dienst te zijn geweest, en mochten er eventueel nog vragen of inlichtingen nodig zijn, dan ben ik gaarne bereid om deze te beantwoorden.

Leendert de Wild,
Kerkstraat 16 – Kats. (Zld). 01109-261.

Comments are closed.