Uit het logboek van Riddle of the Sands

Donderdag 19 juni 2008.

Na enkele dagen van voorbereiding, reparatie en schoonmaken, vertrekken we (Jacoba en Jan Maurits) per auto/trailer uit Amersfoort. We hebben in het najaar van 2006 een aantal verbeteringen aangebracht, o.a. een lichtere giek aan de bezaansmast, met beslag, die omhoog geklapt kan worden. Vorig jaar niet gevaren, wegens drukke werkzaamheden. Nu is het plan: naar de Limfjord, waar al acht andere Drascombes ons zijn vooruitgegaan. We laten prachtig, droog weer achter ons.

08:00 uur vertrokken met als reisdoel Doverodde, waar Klaas heeft gereserveerd en de anderen ook zijn gestart. Onderweg in Duitsland komen we in hevige regen- en windbuien die het slechtst doen vermoeden. 19:30 uur aankomst in Doverodde. Totaal verlaten jachthaven, wel boordevol schepen. We parkeren auto en trailer en gaan eerst eten in de Købmanswerft, een uitstekend restaurantje. We hebben echter geen Deens geld en men kan daar ook niet pinnen, dus daarna met de auto naar Hurup naar een pinautomaat. En dan alsnog afrekenen. 21:00 – 23:00 uur: de Riddle of the Sands te water gelaten. Gelukkig is het droog, maar het waait wel hard. Op motortje gevaren naar de enige beschikbare box. 23 – 24 uur: inrichten boot en auto en trailer parkeren. 0:30 uur licht uit!

Vrijdag 20 juni

10:00 uur: wakker en uitgeslapen. Het heeft vannacht hard gewaaid en nu nog. We meten windkracht 6 met uitschieters naar 7. Wassen in het clubhuis; keurig maar totaal verlaten. Ontvangen van Margot een smsje dat de vloot deels op Fur, deels op Livø ligt; men blijft vandaag liggen. Wij ontbijten en besluiten dan ook maar te blijven liggen. Brengen de dag door met lezen, wat kleine reparaties, verbeteringen en een wandelingetje. Tegen de avond neemt de wind wat af, maar er breekt wel een regenbui los. Het weerbericht ’s avonds geeft westenwind, in Fischer 4-5, Skagerrak 6-7, Kattegat 6. Geen echt aantrekkelijk weer. Margot smst dat zij gaan proberen morgen naar Nykøbing te varen.

22:30: het is flink kouder geworden. Het is droog maar daarmee is alles gezegd. We gaan slapen.Zaterdag 21 juni: 10:00 uur wakker en opgestaan. Vannacht hevige regenbuien, nu bewolkt maar droog. Smsje van Willem dat zij met 5 schepen in Nykøbing liggen, kennelijk vanochtend vroeg gevaren. Wij plannen om daar ook maar heen te varen, ondanks de tamelijk harde (in de buien 6 gemeten) W wind.

13:00 uur: Varen uit op fok en gereefd grootzeil. Vóór de wind de Nees Sund op, naar het oosten en zuiden. Al na een kwartier waait ons witte zitkussen overboord. De man-over-boord manoeuvre lukt wel, maar telkens wordt het kussen door de weerslag van de golven tegen de boot buiten ons bereik geworpen, waardoor we de manoeuvre wel vier keer moeten overdoen. Goede oefeningen!

Dan bruisen we langs Lindholm, Munkholm, Fugholm. De staakboeien liggen ver uit elkaar, waardoor we veel plezier hebben van ons hand-GPSje (zonder dat had het ook gekund). Vanaf Hestør Odde gaat het over SB naar het NO over de Køs Bredning naar de Salling Sund. Hoge golven, maar goed te varen; we hebben ze schuin mee en surfen erop. Langs de oever lange visserij-installaties; zijn het netten? Reservoirs? Afgedekt door gele staken, drijven er talloze balletjes met kennelijk iets ertussen onder water. We zien de hele tocht geen enkel ander schip.

17:30 aangekomen in Nykøbing, daar vinden we slechts twee andere schepen: Dulcibella met Willem en Greetje Willems en Golfbreker met Roel Eleveld. We borrelen gezellig met z’n vijven en eten in een kroeg. Van de andere (oorspronkelijk negen) schepen zijn Kurt en Regina al naar huis, evenals Boudewijn Backx en in eerder stadium al de Kerstens. We krijgen een sms dat de schepen die nu nog achter Livø liggen, ook naar Nykøbing, of naar Harre willen varen. Als we terug zijn gelopen naar de haven, zien Willem, Roel en ik nog net het teleurstellende slot van de voetbalwedstrijd Nederland-Rusland in de kwartfinale van het WK, die juist in die tien minuten met 3-1 door NL wordt verloren. Dit is de technische midzomernacht; er vinden hier en daar feestjes plaats.

Rustige nacht met veel regen. We hebben veel plezier van de tent, die de kuip grotendeels beschermt; Jacoba heeft hem vorig jaar naar onze wens aangepast.

Zondag 22 juni

8:00 uur wakker en op. Het regent, dus zeilpakken aan. Even eerder zijn Jan Heuver (Johanna) en Johan en Els Snijders (Zwerver) binnengekomen na een tocht grotendeels op de motor vanaf Livø. De wind is Zuid, matig. We spreken af om naar de Harre Vig te gaan om aansluiting te vinden bij de andere schepen.

10:00 uur: vertrek op de motor de havengeul uit en dan de zeilen gehesen. Eerst nog het grootzeil gereefd, na korte tijd het rif eruit. Een mooie tocht, laverend door de Salling Sund over een lang SB en een kort BB been. Twee of drie andere jachten gezien.

12:30 uur aankomst in de Harre Vig, waar Frans en Margot Schaake (White Seal) ons staan toe te zwaaien en Fred en Els Roos (Rose des Vents) ook liggen. Alle boten liggen tegen een ZW zandstrandje aan, met achter-anker. Warme begroetingen, dan koffie en lunch. Boekje lezen.

16:30 uur: enorme regenbuien, na onweer (gelukkig op afstand). ’t Is windstil. Ieder zit op eigen boot.

19:15: Gezellige borrels, geconcentreerd op enkele schepen. Gekke verhalen over Drascombes en tochten. Soms regent het, maar onder sprayhoods en tenten zitten we toch droog. Later trekt ieder zich terug op eigen schip en ankert op vrij water. De zon breekt door en zorgt voor een prachtige avond. Weersverwachting voor morgen en overmorgen: harde wind. Later op de avond horen we een enorme plons en als we kijken, zien we één van de vrienden besmuikt aan boord van zijn schip klimmen. Beetje uitgegleden bij het nachtklaar maken van de boot?

Maandag 23 juni

9:30 uur wakker, 10 uur opgestaan na een rustige nacht, waarin het hard is gaan waaien. Het regent bij buien. We ontbijten en zegenen de tent zoals Jacoba die heeft gemaakt; ons kuipje is droog. Het weerbericht van 11:05 geeft onveranderd harde wind: 6-7-8 in Fischer, Skagerrak en Kattegat. Plotseling staan alle anderen op de wal en blijken van plan te zijn te gaan wandelen, of fossielen zoeken. Wij sluiten ons bij de eerste groep aan. 11:45 – 14:15 uur: Lange mooie wandeling gemaakt naar het dorp Hjerk, om de Harre Vig (baai) heen. Daar blijkt helemaal niets te zijn, dan een klein kerkje, dat we bezichtigen. Verder wat huizen. Een deel van de groep loopt dan naar het dorpje Harre, weer een stuk verder, waar een winkel schijnt te zijn. Wij wandelen, met Greetje, terug naar de schepen. Krijgen onderweg enorme regenbuien en komen nat op de schepen terug. De middag wordt verder doorgebracht met lunchen, lezen, theedrinken, lezen en dutten.

18:00 uur verzamelt iedereen zich op de wal, waar Fred en Frans een prachtig Barbeque vuur hebben ontstoken. Een toevallig aanwezige picknick tafel wordt overladen met drank en spijzen die met veel smaak soldaat worden gemaakt. Erg gezellig, deze staande en lopende picknick in zeilkleding en vrij koud. Op diverse plaatsen in de omgeving zijn midzomernachtsvuren te zien, een soort Paasvuren. Dit is immers DE nacht !

23:00 uur iedereen naar kooi op eigen schip.

Dinsdag 24 juni

9:30 uur wakker na rustige nacht met veel wind. De zon schijnt, maar het waait nog wel flink. De afspraak is om 11:30 uur een palaver te houden onder leiding van Frans.

12:00 uur: palaver heeft opgeleverd, dat we vandaag weer blijven liggen. Wel zullen we even naar Harre Nor varen, een zij-baaitje van de Harre Vig, waar we nog mooier en meer beschut kunnen liggen. Als de wind vanmiddag afneemt: wellicht naar Jegindø of Venø. Anders morgen om 8:00 uur.

13:30 uur: verplaatsen ons naar Harre Nor, wij onder vol zeil, maar het waait daar eigenlijk te hard voor. Hier liggen we weer goed en de zon schijnt ook nog. ’s Middags zoeken we elkaar op de schepen op voor gezellige praatjes. ’s Avonds uitgebreid geborreld, met anderen, vervolgens per schip gegeten, gelezen en tenslotte naar weerbericht 21:05 uur geluisterd: afnemende wind tussen 3 en 6, W umlaufend naar Z, kortom een rommeltje. Aansluitend palaver levert op, dat bijna iedereen morgen wel naar Venø wil en dat men de dagen daarna naar Doverodde terug wil varen en de terugreis naar huis wil aanvaarden. Wij willen wat langer blijven, omdat wij ook later zijn begonnen. 22:45 uur liggen we voor anker in de tip van Harre Nor, voor een mooie, vrijwel windstille maar koude nacht.

Woensdag 25 juni

7:30 uur wakker: we zouden ongeveer om 9 uur vertrekken. Bewolkt met streepjes zon; de wind lijkt matig, W. Ontbijten.

9:00 uur: Vertrekken onder vol zeil. De wind blijkt WZW 3. Het is koud!. Margot en Frans zijn al een uurtje eerder vertrokken; de anderen hijsen het anker kort na ons. In de Lysnø Bredning, de baai vóór Harre Vig, kruisen we tegen de steeds zwakker wordende wind op. 10:30 uur: hebben de Salling Sund bereikt en gaan daar een tijdje bijliggen om op de anderen te wachten. Drinken intussen koffie. Als de anderen ons omstreeks 11 uur hebben bereikt, zeilen we met vijf schepen de Salling Sund verder uit naar het Z, de Køs Bredning op. De wind zwakt nog verder af en het wordt langzamerhand een drijfpartij.

13:00 uur gaat de één na de ander op de motor op weg naar Jegindø, want Venø is met deze zwakke wind nooit te bereiken. Wij drijven nog wat door, lunchen wat, lezen – en soms valt er even te zeilen. Tenslotte zetten ook wij de motor maar aan en komen om 17:10 uur aan in Jegindø, waar we allen terugvinden inclusief Frans en Margot, die ’s ochtends vroeger waren vertrokken. Later gaan we met z’n allen eten in het jachthavenkroegje, waar ze heerlijke schol en gebakken paling hebben. Plannen gemaakt voor morgen. De meesten willen veiligheidshalve maar naar Doverodde varen in twee dagen (de weersverwachtingen blijven méér wind voorspellen); wij willen liever eerst nog eens rond Venø varen. Roel voelt daar ook veel voor. Weersverwachting W 5-6.

Donderdag 26 juni

8:00 uur gewekt door havenmeester, die hiervoor 100 Kr. Vraagt. Zonnig weer met flinke wind. Ontbijten. Daarna doen we inkopen in het dorpje Jegind, op de gratis fietsen die hier bij de haven horen; het havengeld is dus graag gegund. De pinautomaat bij de kleine supermarkt doet het niet en dus moet JM op de fiets naar het dorp Hvidberg, ongeveer 7 km. Een mooie fietsrit door zeer heuvelachtig terrein. Zijn om 11:45 uur terug aan boord. De meeste andere schepen verlaten Jegindø en zetten koers in NW richting, met als doel Agerø.

12:15 uur: wij verlaten de haven ook, een kwartier na Roel, die ons al ver vooruit is op weg naar Venø. We varen met halve wind; de koers is recht Z. Gereefd grootzeil, de beide andere zeilen voluit. Direct buiten de haven krijgt Jacoba veel last van pijnlijke ogen t.g.v. droge ogen syndroom; haar druppeltjes van vanochtend hebben niet goed gewerkt. Ze kan enige tijd helemaal niet kijken.

12:35 uur: we lopen vast op een grindbank, die als een schorpioenstaart in een wijde boog uitsteekt vanaf Jegindø. Schipper niet goed opgelet, was met zijn hoofd bij de bemanning die tranend in haar zeilpak dapper zit te zijn. Stom natuurlijk van de schipper. Wel ligt er ergens een rode staakboei, maar daar had ik helemaal niet op gelet. De situatie is erg benauwd: de grintbank is steil en we hadden veel vaart, het zwaard klapte daardoor onmiddellijk omhoog en het roer zat direct vast. Het klaproer kon dus niet meer worden gehesen. We strijken snel de zeilen en JM probeert het roer omhoog te krijgen; dat lukt niet. Dan gooit hij reddingsvest, zeilpak, laarzen en alle broeken uit en stapt overboord om het achterschip op te tillen, met behulp van de golven. Intussen gaat Jacoba trachten het roer omhoog te krijgen. Deze taktiek werkt: bij elke golf wordt het achterschip, met hulp van JM, iets omhoog geworpen en komt het roer mee. Bij elk golfdal zakt de boot maar blijft het roer relatief hoog. Zo komt centimeter voor centimeter het roer in zijn roerschacht en plotseling hebben we het omhoog! Tot grote verbazing blijkt er niets verbogen. JM stapt weer aan boord en we varen over de grintbank heen, waarop ca 40 cm water staat, met golven van nog eens 50 cm. We zijn los! De zeilen gaan weer omhoog en de koers wordt hervat. Na dit avontuur varen we verder, recht Z naar de punt van Venø. Een prachtige ‘rit’ halverwind, waarin Riddle van golf naar golf surft. We passeren o.a. het kleine haventje van Venø halverwege het eiland; dit ligt ongemakkelijk aan lagerwal en we stuiven er dan ook langs. Het eiland is bosrijk, zeer groen met glooiende heuvels en hier en daar steile rotsige oevers. Aan de zuidpunt gekomen, moeten we zelfs een klein slagje maken door de nauwe doorgang tussen het eiland en de vaste wal; hier vaart een veerpontje; de doorgang is maar ca 200 m breed.

15:00 uur: zijn de zuidpunt gerond en varen nu over SB met ruime wind langs de oostzijde van het eiland weer ‘omhoog’. Het rif kan uit het zeil. Zien Roel aanvankelijk nergens, later ontdekken we hem als een klein puntje ver vóór ons. Horen later van hem, dat hij ons helemaal niet meer heeft gezien en pas veel later weer ontdekt. Op de noordpunt van het eiland zien we ca 100 zeehonden liggen. Dan steken we op, weer met halve wind, terug naar Jegindø.

Ca 16:00 uur door de Hestør Odde, de doorgang tussen Jegindø en het eiland daar Noord van. Dan moeten we scherp bij de wind, die tijdelijk toeneemt tot 6 Bft, om bij Agerø te komen. We steken het rif weer in het grootzeil; desondanks is het een zwaar stukje zeilen; we kunnen het net zonder te hoeven laveren. Later wordt het iets ruimer en we zien dan ook Roel tamelijk ver vóór ons.

17:00 uur bij Agerø aangekomen, 10 minuten na Roel. De andere vijf schepen liggen er al voor anker of tegen het strand; het is er vrij ondiep.

18:00: enorme borrel op de wal, waar alweer een picknicktafel staat op een strategisch mooie uitkijkplaats. Veel gekke verhalen. De plannen voor morgen zijn: de anderen willen naar Doverodde, daar de boten op de trailer en dan naar huis. Alleen Roel wil nog wel een paar dagen verder zeilen. We nemen dan ook maar vast afscheid van de anderen. 20:00 uur: iedereen weer op het eigen schip, voor anker, eten, lezen en slapen. We liggen hier weer mooi beschut tegen een schilderachtige beboste wal; geen mens te zien, alleen wat koeien. Het weerbericht voor morgen geeft ZW-W 5-6, later wat afnemend.

Vrijdag 27 juni

10:00 uur: langzaam wakker. Het regent en de wind is ZZW geworden. We ontbijten; ook op de andere schepen is nauwelijks leven.

12:15 uur: tegen twaalven is de één na de andere boot vertrokken. Nu gaan ook wij en alleen Roel komt nog achter ons aan; we spreken met hem als eerste doel de Rovig af: een mooie kleine baai een stuk voorbij Doverodde op weg naar Thisted. Wij hebben daar van 9 jaar geleden goede herinneringen aan en de andere schepen hebben er in de eerste dagen van deze vakantie ook al een nachtje doorgebracht. We hebben het rif maar in het zeil gelaten. Er volgt een lekkere laveerpartij, met droog weer en allengs breekt de zon door. De wind neemt iets af en we gooien het rif eruit; Roel ook, zien we.

Plm. 14:00 uur zijn we bij Doverodde. We hebben de andere schepen een beetje ingehaald en zien hen allemaal in de haven verdwijnen; afscheid hebben we gisteren al genomen. Wij varen nu door in N richting met ruime wind de Visby Bredning op. Heerlijk zeilen, prachtige oevers!

15:30 uur zijn we vóór de Rovig. Maar we hebben inmiddels besloten dóór te varen, voorbij Thisted naar de Høvsør Havn, nabij Feggesund. Ook raadplegen we even de sms om te horen of er nog berichten zijn. Er is een bericht dat één van mijn laatste tantes is overleden en dat de begrafenis woensdag a.s. is. We besluiten tijdig terug te gaan naar Nederland. Dat betekent dat we maandagavond in Doverodde terug moeten zijn en dat we nu nog drie dagen kunnen zeilen. We wachten Roel op om hem dit plan mee te delen en hij vindt het best en gaat mee.

16:15 uur: vóór de brug bij Vilsund. Er zijn net vóór ons twee jachtjes doorgegaan en nu moeten we even wachten. Roel meldt zich per marifoon en we krijgen 12 min, wachttijd. We laveren wat en liggen bij.

Om 16:30 uur gaat de brug open en we spuiten erdoor. Dan volgt een lang, mooi stuk varen met ruime wind over de Thisted Bredning. De wind wakkert wat aan, we nemen de bezaan weg, maar houden fok en grootzeil vol. Stralende zon met enkele witte wolkjes. Prachtig blauw water met afwisselende oevers met geschakeerde tinten.

18:10 uur voor anker bij Sennels Hage, op de punt van het land. Roel ankert naast ons. We borrelen en eten samen, luisteren om 21 uur naar het weerbericht: W – ZW 4-5, afnemend.

22:00 uur motorren we een eind verder de baai in (Høvsør Havn) en ankeren daar prachtig beschut in volkomen vlak water. Rustige nacht.

Zaterdag 28 juni

8:00 uur: wakker en op. Droog, waterig zonnetje tussen soms zware wolken. Rustige wind: W 2-3. Ontbijten. Maken plan om naar Skive Fjord te gaan, met een tussenstop op Fur. ’s Avonds ankeren in Astrup Vig, waar we 9 jaar geleden met Theo en Elisabeth geankerd hebben. Roel geheel akkoord 9:15 uur anker-op. Sukkelen rustig de baai uit.

10:00 uur gegijpt bij de doorgang van Feggesund. Dan Feggesund door – en dan weer gegijpt naar koers 138° naar de oostpunt van Fur, over de ondieptes heen. Intussen doen we wat reparatiewerkjes en drinken koffie. Nog steeds is het bewokt met soms wat zon We constateren dat we waarschijnlijk iets sneller W van Fur langs hadden kunnen gaan, maar Roel vaart dezelfde koers als wij, alleen iets hoger. Wij varen O van de Langegrund en Blinderen langs; hij W en hij gaat iets harder. Zien op het wijde water enkele andere zielbootjes van verre. Later ronden we Faerkor Odde en Engelsner Odde en moeten dan een eindje langs Fur naar het ZW kruisen om bij het dorpje Nederby te komen, waar Roel ons heeft aanbevolen om bij het witte kerkje te ankeren. Het gaat heerlijk, maar niet hard.

14:15 uur: we ankeren iets ZW van het witte kerkje, bij een prachtig steil strandje nabij een paar huizen, waar we vriendelijk begroet worden. Eerst gaan we met waadbroeken aan wal en wandelen naar een flinke supermarkt die hier 300 m vandaan is. Daar kopen wij o.a. boter en stroop, voor pannekoeken. Roel weet zo’n stalletje langs de weg, waar heerlijke verse aardappeltjes en aardbeien worden verkocht en daar slaan we dan ook lekker wat van in. Dan terug aan boord – en lunchen.

16:00 uur anker-op met als doel Astrup Vig in de Skive Fjord. Plat vóór de wind, die nog steeds 2-3 is, beetje zon. Later ronden we de landpunt bij Junget Ore en wordt de koers halvewind en nog later, na het ronden van Sundsøre, de ingang van de Skive Fjord, moeten we zelfs laveren.

20:00 uur anker uit in Astrup Vig, na een felle kruispartij die grotendeels in de stortregen verliep. Toch heerlijk gezeild. Roel meert aan ons af en we borrelen en eten samen: gemarineerd rundvlees, kleine aardappeltjes en sla, die we allemaal vanmiddag hebben ingeslagen. Het is inmiddels droog geworden.

23:00 uur: nog tot laat in de avond gekletst. Plan voor morgen: eerst naar Fur, daar lunchen en dan nog even overleggen. Misschien Jegindø of Harre Vig, hangt af van de voortgang. Het regent.

Zondag 29 juni

7:45 wakker en op. We zouden om 9 uur vertrekken. Het is droog, bewolkt met soms zon en de wind lijkt matig en westelijk.

9:00 uur anker gehesen; Roel blijft nog even liggen maar is bezig. We varen de baai uit, recht naar de overkant van de Fjord, waar een lage landpunt is waarop we 9 jaar geleden veel zeehonden hebben gezien. Er zijn nu alleen maar vogels en het is er vrij ondiep, want net als we gegijpt hebben en N zijn gaan varen, raken we met zwaard en roer de grond even. Het gaat lekker en de wind lijkt wat toe te nemen.

9:30 uur: zien Roel achter ons de Astrup Vig uitkomen, verder één ander zeilbootje te zien. 10:00 uur: Sundsøre; vanaf hier moeten we halve wind evenals gisteren maar dan over de andere boeg (SB). We varen langs de kust, dus weinig golven. Wel wakkert de wind sterk aan en halverwege dit stuk reven we het grootzeil en de bezaan.

11:00 uur bij Junget øre, hier wordt het aan-de-wind zeilen. Voor JM een pijnlijke affaire, want hij krijgt steeds meer pijn in de rug, waarschijnlijk veroorzaakt door het zware tillen van het achterschip, op de grintbank bij Jegindø, afgelopen donderdag.

12:00 uur naderen we Nederby op Fur. We merken dat Roel veel hoger kan zeilen en bezinnen ons op een betere zeilvoering bij gereefd zeilen. We varen eerst door de doorgang tussen Fur en het vasteland, bij Sønderhade, als we merken dat Roel achter ons ankert bij het witte kerkje. Varen dan terug en ankeren naast hem. Lunchen. De zon schijnt en we liggen hier weer heerlijk.

14:00: bij een uitgebreide lunch in de zon droogt het natte oliegoed en maken we plannen: vanmiddag door de Salling Sund en dan kijken waar we komen. We hijsen het anker en varen door de engte. Daarna begint een zwaar stuk kruisen, eerst naar Nykøbing, daarna door de Salling Sund; deze is over 1 kort en 1 lang been te varen. Wij gaan iets langzamer dan Roel, die ons eerst inhaalt, dan op ons uitloopt. Toch echt kijken naar een andere reef-oplossing!

18:00 uur: voor de Lyse Bredning / Harre Vig. We wuiven naar elkaar: naar binnen maar? Goed! 18:30 uur liggen we voor anker in de Harre Nor, waar we jl dinsdag ook lagen. Borrelen en eten met z’n drieën. Roel heeft ons verteld dat het traditionele eten op de kustvaart voor de zaterdagavond is: erwtensoep en dan pannekoeken. En we doen nu maar of het zaterdagavond is.

22:00 uur ankeren we wat uit elkaar en slapen.

Maandag 30 juni

6:30 uur wekker; we hebben afgesproken 8 uur vertrek naar Doverodde. ’t Heeft vannacht fors geregend. 8:00 uur anker-op. Het waait hard, maar is droog. Laveren met het rif in het zeil de Lyse Bredning uit, dan volgt een hard stuk laveren, over een lang BB- en een korter SB been, de Køs Bredning in. De wind neemt toe tot 6; het is soms niet gemakkelijk en we houden Roel goed in het oog, die alleen is en een stuk achter ons vaart. Wij hebben vanochtend een lijntje van de gaffel om de mast gelegd, met wat klootjes erom, die de gaffel dicht tegen de mast houdt. Dit blijkt een grote verbetering te zijn: het zeil staat een stuk beter en we gaan nu niet langzamer dan Roel.

12:10 uur: voor anker onder het hoge klif van Jegindø, ongeveer een halve mijl van de haven. We liggen hier prima, op ondiep water. Lunchen met z’n drieën.

13:30 uur gaan we anker-op voor de laatste tocht, naar Doverodde. Dat wordt hard werken tegen de straffe wind in, waarbij we het eerste stuk bezeild hebben, maar voorbij Agerø weer flink moeten laveren. De zon schijnt. Geen ander schip te zien, zoals al deze dagen.

17:00 aangekomen in Doverodde; Roel iets sneller. Drinken thee, halen dan samen de schepen eruit, met de masten op. We ruimen de boten op, maken ze rijklaar en zetten ze met de neus in de wind. Dan borrelen we samen aan een picknicktafel en gaan dan samen heerlijk eten in het restaurant Købmanshuset.

22:00 uur: bij het terugwandelen naar de haven krijgen we de vraag van een bewoner, of wij niet willen vergeten de masten omlaag te doen alvorens we zullen vertrekken. Ofschoon deze raadselachtige vraag in ons hoofd blijft spoken, slapen we heerlijk op de trailer.

Dinsdag 1 juli

6:30 uur wekker. Prachtige stille morgen, kletsnat van de dauw maar kennelijk wordt het een luisterrijke dag, zoals we deze weken niet eerder hebben gehad. Jammer om naar huis te moeten. We ontbijten, ruimen de laatste dingen op en strijken de masten.

9:15 uur: vertrek na hartelijk afscheid van Roel en zijn Golfbreker. Rijden vervolgens voorspoedig in minder dan 11 uur naar huis in Amersfoort.