Smiscruise 2008

Eindelijk gelukt. Enkele eerdere pogingen om een waddentocht te maken gingen niet door vanwege ziekte of slechte weerprognoses. Dit jaar moet het er van komen.

Vier dagen basic, geen havens, voldoende proviand, beperkt kommaliewant, 17 boten waarvan drie Luggers, een Longboat, vier Cruisers, acht Coasters en een Norfolk Gypsy.

Jachthaven het Noordergat bij Lauwersoog wordt op woensdagmiddag aardig beboot door de NKDE. De meeste boten zijn al in hun element wanneer ik arriveer. Trizonia optuigen en het water in. Het grootste deel is vertrokken richting sluis. Ze zullen alvast wel een visje naar binnen werken. Tot mijn verbazing kom ik mijn clubgenoten voor de sluis tegen. De Robbengatsluis is even buiten werking. Toch nog vrij snel geschut. In de vissershaven een extra vlag ter ere van de Koningin. Een slaapplaats langszij enkele vissersschepen. Alles in orde en dan een visje. Dit laatste gaat helaas niet door; we zijn gewoon te laat! Dan maar een paar broodjes. Heb ik dit hier al eens niet eerder meegemaakt?

Donderdag
Weersverwachting: 8-20 uur : Z/ZW 4/5 afnemend 3/4. In de middag kans op regen 20 – 8 uur : Z/ZW 3/4 eerst kans op regen

Tijdens het palaver donderdagmorgen liggen de schepen met een enkel rifje gereed om naar het Smeriggat ten zuiden van Het Rif te varen. In ruim een uur varen we een prachtige tocht van zo’n 7 n.m. met voor en achter me een veld Drascombes. Langzaam worden de grote spuisluizen kleiner. We gaan voor anker tussen de Engelsmanplaat en Het Rif. Wat een wijdsheid! Het anker van Zephir geeft even een probleem in het zeegat. Ton en Guus komen hierdoor iets later. Wanneer we weer voldoende water onder de kiel hebben, koersen we naar een punt N 53 28.987, E 6 19.273 ten zuiden van Willemsduin om hier de nacht door te brengen. Met Schiermonnikoog aan bakboord verder het oostelijk Wad op. Voor de wind probeer ik er met een uitgeboomd grootzeil meer uit te halen. Na 18.00 uur maken we even pas op de plaats om daarna onder Willemsduin te ankeren. Van hieruit kunnen we morgen vroeger vertrekken. Onder het genot van slagregen de tent opgezet. Alles nat! Maar om 20.45 uur is mijn tent met zeesponde helemaal op orde. De brander geïnstalleerd en de eerste warme wadmaaltijd wordt voorbereid. De grutter van Nederland heeft echter maar een beperkte keus voor deze basic solozeiler. Een superklein schap in de winkel! Dit wordt anders wanneer ik een magnetron aan boord zou hebben. Na de maaltijd is koffie met een Beerenburger op zijn plaats. Goed geslapen al is het wel wat fris.

Vrijdag
Weersverwachting: 7- 20 uur: ZW 3/4 ruimend naar W 2/3 20-8 uur: W 2/3 naar Variabel 1/3

Vrijdagmorgen voor zessen een wandeling rondom de boot. Er staat zo’n 15 cm. water. Net voldoende om geen natte pootjes te krijgen. Admiraal Frans Schaake heeft 7.00 uur als vertrektijd aangegeven. Dit gebeurt dan ook precies. Mijn natte tent wil niet meewerken. Het opbergen in de vakken aan stuurboordzijde valt nog niet mee. Veel te stug. Dat wordt dus een tikkie later. Samen met Herman van de Zwerver op stap. Het is nu wel zaak om weer aansluiting te vinden want ik zie het al helemaal voor me: de Drascombes mooi in de lagune van Simonszand en wij maar zoeken naar de ingang. Dit laatste moeten we voorkomen.

Er ligt een Duitse trimaran. Dit maakt het gemakkelijk om de ingang van de lagune te vinden. De klok wijst 9.30 uur aan. Al hooykazend de lagune in. Natte benen is geen punt maar daar moet het ook bij blijven. Het laatste stukje geroeid en positie gekozen tussen White Seal en Raveling. Marc ligt al snel op een oor in zijn Longboat.

Een heerlijke dag op Simonszand. Wat op bezoek gaan, wat heeft de ene boot wel en de andere niet? Nieuwkomers kunnen hun hartje op ideeëngebied ophalen. Een flinke wandeling en een maaltijd met champignonsoep en een Franse schotel gecombineerd met een lekker pilsje. Er zit toch heel wat in mijn mini comfortcontainers. Alleen jammer dat ik geen boek meegenomen heb. Ik had zoiets van: met zoveel mensen lees je niet. Tent opgezet om uit de wind te kunnen koken, gevolgd door een korte siësta. Vanuit de tent heb ik uitzicht op Rottumerplaat. Jammer dat dit het hele jaar niet toegankelijk is. Peter was groot mastonderhoud op Argo aan het uitvoeren. Even denk ik dat hij zijn trailer nog zal gaan halen.

Marc lacht ons allen uit met zijn super Lidl-hooykaasuitrusting. Hij is snel weg ondanks de zeer lage waterstand. Tegen half zeven roeit Rob, Castor en Pollux de lagune uit. Die zal ik tijdens het laatste traject van vandaag wel niet meer zien. Om 19.00 uur is Trizonia weer los. Schepen die eerder water hadden, zijn al weg. Aan de horizon zie ik o.a. de zeilen van Raveling. Met kaart en GPS op “pad”. Einddoel voor vandaag: boei BW 5. Dit is net voorbij het wantij op het Boschwad tussen Rottumerplaat en Rottumeroog. Een tocht met heel wat sturen over de spiegel. Mijn roeiriem is te kort zodat ik steeds in een wat ongemakkelijke houding schipper. Aangekomen is de bemanning van Castor en Pollux, Rob en Karin, ijverig aan het peilen. Zij willen natuurlijk op de eerste rang liggen.

Een heerlijke rustige nacht al blijft het fris. Ik heb een eskimoslaapzak. Zo één die iets weg heeft van de sacrofaag van Toetanchamon. Je ligt er met allerlei lagen als een Michelinmannetje in en je kunt verder geen kant uit. Rond de klok van vieren is het het koudst.

Zaterdag
Weersverwachting: 8-20 uur Variabel 1/3 naar O/NO 3/4 20- 8 uur O/NO 3/4 ruimend naar O/ZO

Aangekondigde vertrektijd: 7.30 uur. Frans wordt soepel: het is 7.37 uur. Ach, we zijn al even onderweg. Een snelle start zit er niet in; de zee is als een spiegel. Als je wilt onthaasten, dan moet je hier zijn. Maar het blijft genieten en nog eens genieten. Enkele zeehondjes zwemmen steeds in de buurt van de boot. Ineens zie ik een mooi kopje op zo’n twee meter voor mijn boeg. Een snelle foto heeft helaas als resultaat een rimpeling op het water met een donker vlakje. Dus niet de foto. Geankerd iets buiten de vaargeul bij boei BW 4 op het Boschwad. Jan van Johanna komt vlak bij me liggen. Hij lag naar zijn zin op te diep water.

Het water valt nog steeds maar de eerste drie boten Brandaen, Ultreia en Vet-Free vertrekken om 14.15 uur naar het westen. Lekker gegeten want dit zal vanavond wel wat lastiger zijn. Johanna en Trizonia liggen de hele dag op een zandruggetje. Hierdoor kunnen Jan en ik pas om 19.10 uur vertrekken.

De rest van het eskader is zeer solidair. Samen vertrekken was het motto. Nog wat vertraging. Bas, Gulliver heeft een zwaardprobleem. Bas en Frans, Skua zijn druk bezig. Frans roept dat we maar moeten vertrekken. Ze redden zich wel. Op naar de op 4,4 n.m. verwijderde ankerplaats bij boei SP 3 op het Hornhuizerwad. Voor de wind en later een bakstagwind.

Al vrij snel zien we de drie eerder verrtrokken Drascombes in lijn aan de horizon. Wat een ontvangstcomité! Bij passage blaast Frank, Ultreia op zijn hoorn. Waarna een actie op de fotoboot Brandaen van Michel. De passage wordt meteen vereeuwigd op de gevoelige pixels.

Ankeren bij SP3. Beaufort 4, wind tegengesteld aan stroom en open water. Dit zijn toch wel de omstandigheden om je tent stevig op te zetten. Een lus leggen op het voorschip van een stampende Trizonia lukt wel, maar het lijkt een draad in een naald. Ondanks de wind staat de tent snel. Als ik zo kijk: mijn tent is top. Hier heb ik geen tv-programma voor nodig.

De zeesponde in orde gemaakt al ben ik benieuwd of ik slaap in dit geschommel. Het lijkt wel of ik in een ouderwetste half automaat wasmachine (echt basic!) zit. Een ding is zeker, tegen vieren zal de boot stil liggen want dan is het laagwater. De voorspelling is 3-4 Beaufort increasing. Het valt reuze mee; tegen half twaalf wordt het rustig. Mijn nieuwe Fortressanker bewijst uitstekende diensten hoewel ik vanuit mijn sponde toch regelmatig even naar het toplicht van White Seal en Argo kijk. Even een peilinkje voor het gevoel!

Zondag
Weersverwachting: 8-20 uur OZO 3/4  krimpend naar O/NO 20 – 8 uur : O/NO 3/4 naar O/ZO

Op zondagmorgen vroeg uit de veren. Om 5.00 uur wat foto’s gemaakt. Wat een rust, wat een lege vlakte. Tegen 10.00 uur weer weg. Het helaas laatste traject naar Lauwersoog. Soms wat minder, soms wat meer wind.
Hulde aan onze routeplanner Frans Schaake!Een ding is zeker; wat een dynamiek op het Wad!