Reparatie lenspomp

INCIDENTJE.
Toen onlangs na een donderbui mijn zeilmaat me hielp door krachtig de Brendan leeg ta pompen schoot plotseling de lenspomp los. De korte stang die de handle-hefhoom met het membraan verbindt was door het gat getrokken. Het lukte niet om dit terug te prutsen, dus later heb ik de pomp gedemonteerd. Het bleek dat het membraan geklemd zit tussen twee ronde schijven van 7,5 cm diameter. De-buitenste kun je zien zitten; aan de binnenzijde zit er precies zoëen. Deze ‘bleek In zijn geval in drie stukken gebroken te zijn.

De Brendan, en dus ook de pomp, is nu 22 Jaar oud. De schijven zijn van bakeliet, een harde doch brosse kunststof. Bij inspectie bleek de buitenste schijf reeds talloze kleine scheurtjes te bevatten, en daarmee dus ook dicht bij het punt van bezwijken gekomen.

Van andere kunststof heb ik twee nieuwe schijven gefiguurzaagd. Ik gebruikte hiervoor zg. hardweefsel van 4 mm, een bruin plaatmatertaal dat wel door electrotechnici wordt gebruikt als isolerende front- of monta- geplaat. Voor de tweede schijf gebruikte ik PC (poly-carbonaat). Dit heldere beglazingsmateriaal is zeer sterk en taai, en verkrijgbaar bij zaken die in vensters en voorzetramen e.d. doen. Beide materialen zijn bestand tegen water en zonlicht, en makkelijk te bewerken. Het is de moeite waard, want het membraan zelf is nog als nieuw. De pomp nu dus ook weer.


Heb je een oudere boot, en wil je deze winter de ontwenningsverschijnselen bestrijden,
dan is het geen slechte gedachte de pomp eens te inspecteren.
Heb ik ook nooit gedaan……
Maar ik prijs me achteraf gelukkig dat me dit dicht bij huis overkwam, en niet tijdena een tweewekelijkse tocht.
Dan was het een klein rampje geweest, nu slechts een incidentje.