Motorophanging tijdens transport

LS

Miss Marple in het jaar 2007:

Na een grondige schilderbeurt ziet de boot er als nieuw uit, de uitdaging om er nu ook mee te doen, waar ze voor gemaakt is (trailersailen) is er alleen maar groter en aanlokkelijker op geworden .

Aangezien de oude Bramber trailer niet aan de eisen voldoet die wij eraan stellen (max totaal gewicht 750 kg ) moest er nu dus een nieuwe trailer komen. Deze is inmiddels besteld bij Theo Stet Heerhugowaard een Sterk trailer max totaalgewicht 1050 kg. Dit tegen de alleszins redelijke (in mijn ogen althans) prijs van in totaal € 2125,– .

Nu komt mijn vraag : kan ik bij het traileren de bbmotor (honda 7,5 pk) eraan laten hangen het gaat me hierbij vooral om de vraag of de motorplank deze krachten aankan. Een ander probleem is misschien het feit dat er nu en groot gewicht hoog en ver achter de traileras zit hetgeen de kogeldruk negatief beinvloedt.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen hierbij zijn .

Zodra eea binnen is zal ik een paar fotootjes maken en die doormailen.

Ander probleem: na jarenlange trouwe dienst is dit seizoen mijn (niet standaard op Longboat-Cruiser) buiskap gescheurd .Ik weet niet waar deze vandaan komt (van Coaster misschien of van een Drifter) Is hier achter te komen en wat kost dan een nieuwe buiskap? NB de kuiptent zit met klittenband op de buiskap vast.

Goede jaarwisseling en een gezond en zeilbaar 2007

Jan Hamburg

Beste Jan,

De Honda 7.5 is inderdaad van de zwaardere soort. Door de fabrikant wordt aanbevolen de motor in verticale stand te transporteren. Dat is echter lastig als je in de vergrendelde positie een obstakel tegen komt zoals een verkeersdrempel. Onvergrendeld ontstaat er tijdens transport onacceptabele beweging. De oplossing is de staart in onvergrendelde staat omhoog te binden, liefst zowel omhoog als omlaag geborgd zodat er geen beweging in zit. Bescherm de hekplank door een ruim uitgesneden oud stuk tapijt.

Op de oudere Drascombes is de motorplank aan de romp bevestigd door middel van gegalvaniseerde (oog)bouten. Behalve dat die vaak scheef in de romp gemonteerd zijn en zo het glasweefsel kraken blijken ze buiten zicht weg te roesten. We hebben bouten aangetroffen die minder dan de helft van hun oorspronkelijke dikte over hadden! Daar zit het gevaar in wat betreft de motorophanging. Meestal blijft het lang goed gaan, maar bij extreme krachten zoals tijdens transport of plotsklaps vol achteruit slaan bestaat de kans dat de motor van het schip los breekt.

Drascombe Nederland levert een set op maat gemaakte rvs Aisi 316 (oog)bouten, platen en zelfborgende moeren om dit probleem te tackelen.

Indien de gehele slijplijst onder het schip goed ondersteund is door kiel rollers zie ik daar geen probleem. Wat betreft de gewenste kogeldruk, die is door de leverancier af te stellen. Lever daarvoor een schip aan, geheel geladen zoals je er mee op pad wilt. Optimaal is een kogeldruk van rond de 75 kilogram, maar dat is onder meer afhankelijk van de geïnstalleerde trekinrichting onder je auto. Zwaarder is qua veiligheid meestal geen probleem, veel lichter is de oorzaak van een slingerende trailer, vooral bij fel remmen en afdalingen.

Wat betreft de buiskap, die is op de Cruiser altijd op maat gemaakt en is nooit standaard af-werf geleverd. Informeer bij de lokale zeilmaker naar de mogelijkheden of bij de DN zeilmaker Aerosails, Jan Kooij, te Huizen.

Succes en jij en alle opvarenden van Miss Marple ook een voortvarend 2007,

DRASCOMBE NEDERLAND
Michel Maartens