Slapen op een Lugger

In het naseizoen van 2000 zijn wij trotse eigenaren van een Drascombe Lugger geworden. Mede door alle aanstekende zoute verhalen in de BaD’s zijn wij van plan het komende zeilseizoen er flink op uit te trekken met de nieuwe aanwinst.

Het zwaard heeft grote voordelen maar heeft als nadeel(tje) dat een slaapplaats aan boord voor twee personen niet vanzelfsprekend lijkt. Hoe valt dit slapen het beste op te lossen (behalve in een tent op de kant)? Waar kun je het beste liggen? Bestaat er een kuiptent voor de Lugger? Heeft iemand misschien een kuiptent te koop? Antwoorden op deze vragen zou onze nachtrust zeer ten goede komen.

Karin en Rob Moot.


Over dit soort tenten moet de importeur van drascombe je meer kunnen vertellen.
Kijk ook eens op : Drascombe mailinglist van Yahoo (februari 2001)
Webmeester.


Hoe lekkage te verhelpen aan Drascombe Coaster?

Onze Drascombe Coaster van 1996, de Huldra, had steeds water onder de kajuitvloer. Soms na een zeiltocht met veel wind, soms na een week niet varen. Omdat ons wel was verteld dat dit bij Drascombes voor kan komen, was het door ons al enigszins geaccepteerd.

laatste lek gevonden te hebben. In chronologische volgorde:

  • Doordat het onderste roerlager los bleek, reeds bij aankoop, zijn door de twee meegetrokken schroeven waar het lager mee vast zat, twee zwakke plekjes onstaan vlak voor de roerkast. De blauwe verf zat er nog op, er was niets te zien. Tijdens schoonmaken verdween de verf en kwam het water! Twee mooie fonteinen van enkele cm’s. Door onderwater- en in vochtig milieu drogende kit in de gaten te spuiten en vervolgens een dikke laag op de gaten werd de boot droog en heeft zo een heel seizoen gevaren zonder lekkage via deze gaten. (De kit was tijdens vakantie wel aan boord).
  • In de kisten achter in de boot waren bij regelmaat nat na een regenbui. We dachten dat dit via de houder van de papagaai naar binnen liep, een kleine onhebbelijkheid van een Drascombe. Echter toen dit was getapt, bleek het water onder de houten plank van de roerkast vandaan te komen. Remedie: plak demonteren, onder de plank in de randen op het polyesther epoxyplamuur aanbrengen, plak monteren.
  • Kisten nu droog, nog steeds water onder de kajuitvloer. Dit bleek de afvoer te zijn van de kuip. De door de fabriek gebruikte huiddoorvoeren hebben tussen de flens en de moer een ruimte van ca 3mm. De kuip is daar ter plekke slechts 2 mm dik, dus een kit laag moet e.e.a. houden en was dus los geraakt. De gedachte dat de huiddoorvoer van de kuip naar de pomp gewoon kan worden losgedraaid met een waterpomptang werd gelogenstraft doordat er kit onder moer zat. De huiddoorvoer is dmv een accuboormachine met daarop een kleine zaagblad doormidden gezaagd en verwijderd. Bij het monteren van een nieuwe huiddoorvoer is een dikke rubber pakking en kit gebruikt.
  • De boot kwam in winterstalling onder een kleed, dat voor en achter open was voor de ventilatie. U raadt het al: water onder de vloer. Door in de afvoeren van de gangboorden kurken te plaatsen en de gangboorden vol water te laten lopen kon uiteindelijk dmv een sterke lamp van binnen in de kajuit en voelend met de handen onder de kuipvloer waterlekkage gevonden worden: de rechter afvoer van de gangboorden was los gegaan en liet water door onder kuip hetgeen, als er voldoende stond, naar de kajuit liep. Volgens de fijnmechanici die ik geraadpleegd heb is dit niet verwonderlijk omdat messing niet bestand is tegen de krachten van polyesther. Tot aan nu is de remedie: kitten. Dit zal echter steeds tijdelijk zijn. Voor een goede definitieve oplossing houd ik me aanbevolen.

Robert Bloem.