NKDE

Southampton Boat Show, 25 september 2002

Home  >>  Overig  >>  Southampton Boat Show, 25 september 2002

Southampton Boat Show, 25 september 2002

On maart 5, 2002, Posted by , In Overig, With Reacties uitgeschakeld voor Southampton Boat Show, 25 september 2002

Via een van onze Kringleden, helaas vergeefs in Engeland op zoek naar een Longboat, bereikten de redactie medio augustus de eerste geruchten dat McNulty Boats zou stoppen met de produktie van Drascombes. Tijdens het Zomerweekend half september, waar de voorzitter van de Engelse Drascombe Association, Jim Hopwood, op Cruiser Longboat Midi en Lugger My Tranquilliser crewt worden deze geruchten verder gevoed. Helaas kan ook Hopwood geen definitief uitsluitsel over de situatie geven en besluit de redactie zich in te schepen om in het hol van de leeuw, op de Southampton Boat Show, de geruchten te verifiëren en de laatste Drascombe (McNulty Boats) en Devon (Honnor Marine) produkten in ogenschouw te nemen. Hieronder een kort verslag.

Op 25 september een snelle overtocht Hoek van Holland – Harwich gemaakt met de Stena Discovery en vanuit Harwich in drie uur richting Southampton getourd. Eerst naar Whitchurch (bij Andover) voor een bezoek aan Churchouse Boats, dé handelaar in gebruikte Drascombes en onderdelen van Engeland en sinds 2001 tevens sales manager voor McNulty Boats. Lommerrijk in het bos bevindt zich de premises van Stewart Brown die daarnaast ook deel uit maakt het bestuur van de Drascombe Association. Zeer interessant dat midden in het bos ‘s werelds bekendste Drascombe lokatie is gelegen, in de wijde omgeving geen water te bekennen!

Op de boatshow aangekomen eerst het sail & oar gedeelte bekeken. Dit is booming business. Er zijn veel partijen die (half) open schepen met geringe diepgang aanbieden. In het oog springt met name North Quay. Helaas komen ze een mast te kort voor echt prettig varen en is de diepgang met 45 centimeter onbruikbaar groot.

Aangelegd bij McNulty / Churchouse Boats. Hier staan een Coaster, een Lugger en een Dabber. Voornamelijk de Coaster ziet er schitterend uit. Het verwijderen van de bekende multi purpose overloop ten gunste van een vastgeschroefde instelbare schootgeleiding op het achterdek van zowel Coaster als Lugger kan ons echter niet bekoren. De keuze om het Coaster beslag in roestvrij staal in plaats van brons uit te voeren blijkt een optie en afhankelijk van persoonlijke smaak.

Maar inderdaad, Stewart Brown bevestigt dat McNulty met ingang van 1 september – wegens te lage opbrengsten – (te hoge kosten? red.) de produktie van Drascombes heeft beëindigd. Hij vertelt dat Churchouse Boats de McNulty mallen heeft overgenomen en de produktie zal voortzetten. Op zijn website is dan te lezen dat ‘On 23 September Churchouse Boats took over the licence to be the sole producer of Drascombe Boats worldwide. Henceforth, McNulty Boats will be a trading division of Churchouse Boats’.

Tevens heeft hij met Kate Watkinson, de weduwe van ontwerper John Watkinson, overeenstemming bereikt over de exclusieve licentie van de naam Drascombe. Het nieuwe ontwerp, Son of Drifter, dat op de Southampton Boat Show gepresenteerd zou worden, is voorlopig kalt gestellt. Op onze vraag wat het een en ander voor de Benelux situatie zou betekenen was zijn antwoord dat de importeur binnenkort op de hoogte zou worden gesteld.

Door naar de stand van Honnor Marine waar Bob en Norma Brown trots hun mooie Devon Scaffie en Lugger laten bewonderen. Hier alles gepoetst brons wat er blinkt, ook de Lugger overloop is verstevigd en in brons uitgevoerd. De schepen zien er zeer verzorgd uit, het is echt een familiebedrijf waar dag en nacht gewerkt wordt om de markt te veroveren. Zelfs de Royal Navy bestelde er een Gig maar de sterke groei van het bedrijf zou de levertijd voor de potentiële geïnteresseerde inmiddels hebben doen oplopen.

Op 26 september verspreidt Churchouse Boats een persbericht waarin de reden van beëindiging van de bouw activiteiten gemotiveerd wordt als ‘David McNulty’s wish to leave small boat building to concentrate on his non-marine activities’.

Terug in Nederland en inmiddels bijna een maand verder gebeld met Lion Classic Boats, de Nederlandse Drascombe importeur, waar onduidelijkheid over de ontstane situatie nog steeds troef blijkt te zijn. Men heeft ‘van de straat’ moeten vernemen ‘dat McNulty Boats per 1 oktober 2002 is gestopt met het bouwen van Drascombes’. Lion heeft een bod gedaan op de McNulty mallen en de naam Drascombe en is in Engeland om de zaak te bespreken! Als zij nu echter een nieuwe Drascombe zouden willen leveren zouden ze bij Churchouse Boats moeten bestellen maar vragen zich af of en wanneer dan ook daadwerkelijk geleverd kan/zal worden. Men kan niet bevestigen of de exclusieve vertegenwoordiging van Drascombes door Lion Classic Boats in Nederland voortgezet zal gaan worden.

Churchouse Boats vertelt desgevraagd dat de produktie van de schepen met dezelfde craftsmen verder gaat in de buurt van North Hampshire (waar ook McNulty gevestigd was) maar dat Lion Classic Boats geen vertegenwoordiger voor de nieuwe Drascombes zal zijn. De lokatie lijkt overeen te stemmen met andere opmerkingen uit het eerder genoemde persbericht waarin Brown stelt dat ‘The mouldings will continue to be made by the McNulty personnel and the boats will be fitted out at the yard in North Hampshire’. Verder lezen we ‘We have a forward order book for 2003 and are looking forward to adding to our broad service to the Drascombe community’.


Antoine en Michel Maartens
met dank aan Pjotter Klaaszen

Comments are closed.