NKDE Zomerbijeenkomst 2018 doorslaand succes!

Op weg naar een weekendje Fryslân..

Lag het aan het weer, aan de lange zomer of aan de lokatie Terherne, het ruisend hart van Friesland? Een feit is dat 21 schepen met aan boord zo’n veertig opvarenden en opstappers zaterdag 1 september verzamelden op de lange steiger van Jachthaven Portunus voor het 1000 palaver.

OK, onder de 21 schepen bevonden zich een Cornish iets en een huursloep, maar beide wel bemand door langjarige  Drascombevarenden. Cruiser Longboat Bommes uit Sneek was helaas verlaat wegens (binnen drie uur verholpen) motorpech.

 

Op vrijdag was het al een drukte van belang met bruine zeilen tussen het wit op het Terhornstermeer. Hier begon ooit de doorvaart naar de beweegbare brug bij Hotel Schippershuis richting Meinesloot, Akkrum en de Terkaplester Poelen. De meeste schepen kozen ‘s avonds voor het comfort van de jachthaven met verzorgings faciliteiten, enkele Coasters brachten de windstille, sterheldere, ietwat frisse nacht ten anker door.

 

Het 1000 palaver verwelkomde speciaal de opstappers en repte van een aantrekkende NNW1, mogelijk met vlagen 2, later. Rondje Heerenzijl met de klok mee dus, met stop in de Zoutpoel, ZZO van uitspanning Het Meer Van Lenten. Gelukkig stak in deze blakte de ware Drascombe geest ‘roeien met de riemen die je hebt’ afgewisseld met enkele wrikkers onmiddellijk de kop op. 

Dat werd alom gewaardeerd, zeker ook vanaf de zonovergoten terrassen langs de waterkant. (Wat is het hier veranderd, waar vroeger veen- en riet oevers de boventoon voerden). Zo niet door de brugwachter van de Zandslootbrug die waarschijnlijk van afstand enkele roeiende tweemasters op zijn beeldschermen zag aansnellen. ‘Heeft u geen motor?’ ‘Jawel, maar die is kapot.’ ‘Dan mag ik u niet doorlaten, u zal de masten moeten strijken.’ Dit soort ambtenarij vóór de koffie viel uitermate slecht. Na beleefde doch indringende discussie werd het flottielje natuurlijk vaarders alsnog knarsetandend, roeiend met gezette masten doorgelaten!

 

Inmiddels werden tussen de roeiers spinnakers en bolle jannen gehesen (CR Pride of Arran), werd een enkele Yamaha 8C getest (CO Medusa), hier en daar geankerd voor die eerste koffie (CO Cornelia en Medusa) en een Malta (JUNO) aangetrokken. Daardoor lukte het de vloot vóór de door de Almanak voorspelde spertijd tussen 1300 en 1400 de ophaalbrug Heerenzijl te navigeren. Op het bedien bord bleek van een spertijd in september overigens geen sprake.

 

 

Een geanimeerd vlot van zo’n twaalf schepen achter één 2 kg imitatie Bruce genoot een zonovergoten doch alerte lunch op lagerwal, NNW van Heerenzijl.

 

Toen op JUNO het anker thuis gehieuwd werd brak het vlot op, enkele schepen bleven nog wat hangen. Doel was het – bij tegenliggers beruchte – Jouster Vaartje hetgeen met de nu doorstaande NNO1 halverwinds te nemen zou moeten zijn. Ik weet niet hoeveel schepen het plan daadwerkelijk zeilend hebben uitgevoerd, toen op JUNO de eerste blaren braken werd sb uit de flank aangelegd op het Hearregat, de kortste route naar het Sneekermeer. De wind trok inderdaad aan tot een prettige 2 Beaufort zodat allen rond 1700 weer vastknoopten bij Portunus.

Achter glas was het buiten op het terras goed toeven, tot Portunus gastvrouw Bottje aankondigde dat de vuren van de BBQ binnen behaaglijk ontstoken waren. Gelukkig hoefde er niet zelf gegaard te worden, chef Roland Jansma zorgde voor smakelijke braad, maar ook voor een enkele vegetarische variatie en gezonde salades.

Hoe laat het werd is mij niet duidelijk, de race commissie van de deins wedstrijd zondag ochtend dient Frish und Fröhlich algemene instructies en het wedstrijd reglement te presenteren. Dus vroeg op zak, achter eigen anker op het Terhornstermeer.

Zeven schepen hadden zich aangemeld voor De Tweede NKDE Deins Wedstrijd (sinds 2002!) die echter niet geheel pretentieloos gestreden wordt. Tijdens de race instructies te 1000 blijkt deinzen zelfs nautische componenten te behelzen: achteruit inparkeren in havensituaties, deinzend beheerst drukke ankerlokaties verlaten, in zware zeegang veilig en comfortabel langere afstanden kunnen afleggen. Probeer het eens!

Drifter ZS25 vormde de startlijn en startte de wedstrijd, ankerend ZO van de ZA1. De finish was geplot tussen een oranje blaas en de geankerde JUNO in de ZW hoek van het Terhornstermeer. (Later bleek daar een veer te navigeren…).

Het werd een onvergetelijke race! Cptn. Chris dook na de start onverwijld te water en gaf de deinzende Coaster Olle met landvast omgegord al crawlend extra knopen, op Zandloper werd een bimini dwarsgetuigd in de druilmast gezet (maar brak los) terwijl op Cruiser Longboat Mallemok zelfs parasollen werden uitgeboomd! 

Als immer was Coaster Ultreia (1990) niet te kloppen. De zwaar ingespeelde, ultra afgetrainde en super droge bemanning sloeg een spinnaker in de druilmast aan versloeg Olle daarmee op de finishlijn. Derde plaats was toch nog voor Zandloper terwijl Mallemok met extra bemanning van CR Iccanora en CO Schalk aan boord als vierde finishte. 

CO Penguin was op de startlijn caught in irons en startte niet, CO Schalk trok zich voor afvaart terug uit het sterke veld maar stapte op bij Iccanora.

De schepen die op eigen kiel gekomen waren aanvaardden daarna de terugreis, de pensionado’s knoopten er nog een leisure lunch en wat dagen aan vast, enkelen genoten eindelijk vrij zeilen op het Snekermeer. Er stond inmiddels een lekkere O2 die later aantrok tot 3 met vlagen vier.

Het Secretariaat ontving na afloop louter onverdeeld enthousiaste reacties naar aanleiding van het weekend! Zowel over de lokatie, de catering van het Portunus team Roland en Bottje Jansma als over hun ongedwongen gastvrijheid die naadloos bij de Zomerbijeenkomst aansloot werd lovend gesproken.

Maar ook de medewerking van Jachthaven Terhernstersyl met gratis helling gebruik en het ter beschikking stellen van hun ruime parkeer faciliteiten mag hier niet onvermeld blijven.

Als laatste echter verdient Liane de Boer, schipperse van Gig The City of London alle eer die haar toe komt. Hoewel ze zelf niet aanwezig kon zijn is het aan Liane te danken dat achter de schermen de voorbereidingen en webteksten met aankondigingen werkelijk tot in de puntjes geregeld waren, hulde!

Michel Maartens

Coaster JUNO