Toch eens proberen: een NACA geprofileerd midzwaard voor Mellon

 

Mellon heeft een rvs midzwaard. Het werkt tamelijk goed, de sleuf in de kiel had ik smaller gemaakt om het slingeren van het zwaard te voorkomen. De zwaardkast is ook gestabiliseerd. Maar…

In een achterhoek van mijn hoofd zat maar steeds dat idee om een geprofileerd zwaard te proberen om hoger / sneller aan de wind te varen. We don’t race, do we?

Het probleem met een NACA profiel: de zwaardkast heeft binnen een maximale breedte van 24 mm (zelfs iets minder op sommige plekken), maar met de afmetingen van de plaat (~1200 x 560 mm) moet een NACA profiel ten minste 45 mm dikte hebben (NACA raadt ~10% van de lengte van 560 mm aan).

Een nieuwe zwaardkast bouwen alleen voor een experiment bleek te veel. Dus geen verandering aan de contouren van de plaat en een dikte van 24 mm verminderd tot 22 mm, met een dan niet zo optimale prestatie.
Er moeten sommige RVS onderdelen gebouwd worden voor de stevigheid, de duurzaamheid en de randbescherming , en een ‘NACA’ gevormde corpus van multiplex bedekt met lagen van glasvezel / carbon en epoxy. Dit moet binnen in de zwaardkast passen.

Zo ben ik van start gegaan:

Eerst een geraamte gemaakt van RVS, laser cut en gelast door een ervaren vakman.

De volgende stap was om dit geraamte met een 12 mm plaat van multiplex (marine grade) aan elke zijde te bedekken. Dit heb ik met mijn bovenfrees gedaan en alles met epoxy aan elkaar geplakt, niet te vergeten de rvs randbescherming in het midden tussen de multiplex platen.

 

Iets lood ingevoegd op een geschikte plek om het zwaard goed te laten zakken.

Daarna was het juiste profiel een zaak van schaaf en schuurmachine.

De randen worden beschermd met extra lagen van carbon, twee lagen glasvezel was genoeg voor de rest. Meer schuren en dan een afsluitende laag van epoxy met grafiet.

En dan de vraag, werkt het?

We hebben deze zomer twee keer in Nederland (Waddenzee en binnenwater) en een kusttocht in Noord Bretagne gevaren. De plaat zakt niet in alle omstandigheden (hoge snelheid, zijwaartse druk ) goed naar beneden. Ik moet soms helpen, b.v. door vaart te minderen of hoger aan de wind gaan varen).

De zwaardkast is niet op alle plekken 24 mm breed. Daar moet ik nog meer schuren, anders klemt de plaat een beetje, maar alleen in omhoog getrokken toestand. Had ik op een Drascombe doorgaand gewone maten verwacht? I should have known better….

Soms – in het bijzonder met een windje van F3 of minder en een koers hoog aan de wind of met halve wind – ziet het voor mij zo uit, alsof wij hoger aan de wind en sneller kunnen varen dan andere Coasters. Voor de wind zijn wij niet sneller dan anderen, het zwaard is dan meestal omhoog.
Volgens mij is het lagere gewicht onder water geen probleem. Ook met veel helling kan ik geen verschil voelen van de 25-30 kilo minder.

Wij hebben – ook in Bretagne – een enkele keer de grond geraakt, maar er is geen schade buiten een paar krassen in de verf.

De conclusie: in winter zal ik het zwaard eruit halen, nog een beetje lood inbouwen en aan sommige plekken meer schuren, om het daar een beetje smaller te maken.

Ik ben overtuigd van het nut van het gereduceerde NACA profiel, maar meer dikte zou nog heel veel beter zijn. Helaas…..

Ik ga niet terug naar de oude ijzeren plaat.

Carol Fuchs