Zonnehoed en ijsmuts voor Zandloper

Klik voor vergrotingAls je van plan bent om ruim vijf weken in Kroatië te gaan varen waar de zon vrijwel altijd schijnt en je het grootste deel van de tijd aan boord bent, dan is bescherming tegen al te veel zonnestraling wel zo comfortabel. Daarom heeft Zandloper een grote en luxe zonnehoed gekregen.

Op internet werd lichtgewicht en weerbestendig tentdoek en polyester garen gekocht dat met behulp van de naaimachine en een stevige jeansnaald tot een zonnescherm werd omgevormd.

Het zonnescherm steekt aan beide zijkanten van de boot ca. 30 cm uit; kan iets gekanteld worden en heeft (als het nodig is) een met drukknopen demontabel zijflapje.

Aan beide kopse kanten van het scherm is een ruime zoom genaaid waar de roeiriemen inpassen. In het midden van iedere zoom zit een uitsparing waardoor een touw om de roeiriemen geslagen kan worden. Het scherm kan hierdoor strakgetrokken worden tussen de twee masten en wordt met een slipsteek vastgezet. In noodgevallen (bijv. om snel naar het voordek te gaan) is de slipsteek zo los en het scherm weg. De vier hoekpunten (uiteinden van de roeiriemen) kunnen met touwtjes worden gefixeerd bij harde wind zodat het scherm niet kantelt.

Het resultaat is op de foto’s te zien en heeft het vorig jaar in Kroatië uitstekend gedaan. Door het vlakke en strakke ontwerp heeft de wind er weinig vat op. De zonnehoed is tot zo’n Bft 5 beproefd.

De buiskap kan naar beneden blijven (als het nodig is kan ie wel omhoog waarbij het zonnescherm blijft staan) waardoor wind voor extra verkoeling zorgt. Opgevouwen is het maar een klein pakketje dat makkelijk ergens een plekje aan boord vindt. Enig nadeel is dat er niet geroeid kan worden als het scherm staat maar hier is het waarschijnlijk dan toch te warm voor.


Klik voor vergroting

Omdat het ingekochte tentdoek voor de zonnehoed voor de zekerheid wat ruim bemeten was, bleef er genoeg over om een echte ijsmuts voor Zandloper te maken.
Zandloper heeft geen isolatie aan de binnenzijde, maar een fris geschilderd interieur. Nadeel is dat in voor- en najaar en in de winter het ’s nacht behoorlijk vochtig kan worden omdat de vochtige lucht binnen condenseert tegen de koude kajuit. Als je dan ‘s nachts wakker wordt en rechtop gaat zitten, is meteen je haar nat en een föhn is niet altijd bij de hand.

Een prototype van de ijsmuts van bubbeltjes-verpakkingsplastic was een jaar eerder al door de bemanning van de Ultreia gemaakt en met succes beproefd. Met alle rondingen en obstakels van de kajuit en de losse reststukjes van de zonnehoed was het een heel gepas en gemeet. Maar het is gelukt.

Aan de voorkant van de kajuit zit een sluiting van klittenband om om de mast te komen. De binnenzijde van de muts is bekleed met een aluminiumfolie-isolatie/eerste-hulp-deken die met behulp van contactlijm uit een spraybusje en wat naaiwerk op het doek is vastgezet. Opgevouwen is ook de ijsmuts een klein handzaam pakketje.

De muts is deze winter (weekeinde van 21 december, dus eigenlijk een Kordato Light) uitgeprobeerd en voldoet prima. ’s Avonds is het met een olielamp en klein gasverwarminkje (Bluecat van Campingaz) behaaglijk warm (zo’n 18 graden op ooghoogte bij 3 graden buiten) en de volgende ochtend (’s nachts is de olielamp en de verwarming uit) is de kajuit slechts licht vochtig aan de binnenzijde.
Dus ook project ijsmuts is geslaagd.

Rob Moot
Coaster Zandloper


Klik voor vergroting